iPad på klinik

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

iPad på klinik

Inlägg av Jordgubben »

Hej :glad:

Jag går termin 3. Jag vet att i andra länder så använder läkare iPad (eller andra surfplattor) på klinik och vissa läkarprogram ger sina läkarstudenter mini iPads att använda på klinik. Hittills när jag varit på klinik så har jag tagit mycket anteckningar. Min fråga är får man ha en liten surfplatta (lika stor som ett anteckningsblock) i byxfickan på klinik i Sverige? Kommer folk titta snett på en?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: iPad på klinik

Inlägg av Nils »

Hej Jordgubben!

Vilket sammanhang tänker du på?
För att ta lärandeanteckningar från seminarier och dylikt, eller för hantering av patientdata?
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Re: iPad på klinik

Inlägg av Jordgubben »

Hej :glad:

Inte patientdata. Tänker typ bra saker man ser läkare göra, saker man lär sig, tips, reflektioner etc. Ibland har man ju också en uppgift att göra inom PU:n, och tar anteckningar kopplat till den. Hittills har jag använt mig av ett litet block men då måste jag föra över detta till datorn när jag kommer hem. Jag är i alla fall inte en sån som kan hålla grejer i huvudet för att skriva ner när jag kommer hem. Tänker också att man kan söka upp saker och plugga flashcards på raster. iPaden används ju också i andra sammanhang på skolan och fritiden.
GASTEEEEN

Re: iPad på klinik

Inlägg av GASTEEEEN »

I teorin så är det ganska praktiskt med en iPad men det kan vara jobbigt och kånka runt med en sån på klinik. Jag har vänner som går klinik just nu och som har köpt en iPad, men de använder den nästan uteslutande som ett komplement till deras laptop eller dator, och då för inläsning utanför kliniktiden framförallt. Dessutom har de flesta surfplattor en storlek som ofta inte passar avdelningskläderna, och allmänt krånglig att kånka runt med. Tror du får nöja dig med en smartphone eller ett block. Har fungerat bra för mig och mina vänner hittills (jag går också klinisk termin). Jag använder telefonen till att göra flashcards eller anteckna ner information jag fått höra under dagen, och det brukar funka utan problem.
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Re: iPad på klinik

Inlägg av Jordgubben »

Tack för ditt svar :tummeupp: Jag har en iPad mini och den är jag ganska säker på passar i byxfickan, annars förstår jag att det blir jobbigt att kånka runt på och hålla reda på den hela dagarna. Ja mobilen är ju ett alternativ men tänker att det ser oprofessionellt ut... de kanske tror att man använder sociala medier. Men ja block funkar ju alltid.
Skriv svar