Stressad??

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
hej

Stressad??

Inlägg av hej »

Hej, Jag undrar kort och gott hur ni andra studenter gör för att klara av mycket att lära in på kort tid? Blir ni aldrig så stressade att det tär på er/ mår dåligt? Hur ser en pluggdag ut för er? tex föresläsning 2h följt av 4h plugg osv. Har ni mycket fritid?

Allmänna tips för att hantera plugg kombinerat med vardagen önskas :)
Tacksam för svar!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Stressad??

Inlägg av Nyberg89 »

Må bra psykiskt och fysiskt så klarar man det mesta. Tänk på att äta bra grejer, inte skiten man vanligtvis trycker i sig. Med bra grejer menar jag ekologisk frukt, grönt, alger, nötter osv.
SiO

Re: Stressad??

Inlägg av SiO »

Förutom en balanserad kost så är även regelbunden motion viktigt. Förutom den fysiska aspekten så är det nyttigt mentalt att få en paus från konstant läsande, och lärande. Vissa föredrar promenader, andra styrketräning, men även diverse kollektivsporter står på många studerandes agenda - bara att välja och låta endorfinerna flöda.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Stressad??

Inlägg av Wiiizzy »

Bra tips ovan.
Sen är det klart att man kan bli lite stressad ibland, ffa inför tentor, men all stress är inte av ondo.

Mitt bästa tips är dock helt enkelt att ta tag i plugget. Det är så lätt att tänka att man borde plugga, men sen gör man det inte och då kan man sig inte riktigt slappna av och göra annat heller.
Själv pluggar jag betydligt bättre på biblioteket än hemma. Så det blir att jag stannar och pluggar i skolan ganska ofta (oftare när tentan närmar sig). Sedan när jag går hem går hem kan jag känna mig ledig på riktigt och inte stressas av vad jag "borde göra".
Detta är vad som funkar bäst för mig, men det gäller ju inte alla. Om jag ska vara helt ärlig dock så får jag nog erkänna att jag själv följer detta tipset för sällan. Men det är just när jag inte gör det som jag kan känna viss negativ stress.
Skriv svar