Lyssnar ni på musik när ni pluggar medicin?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
nyfiken

Lyssnar ni på musik när ni pluggar medicin?

Inlägg av nyfiken »

Hej!

Jag snart läst en termin på läkarprogrammet, och insett att det är mycket svårare att plugga med musik även om det handlar om klassikmusik...jättekonstigt tycker jag med tanke på att jag i gymnasiet OMÖJLIGT kunde koncentrera mig utan :S

Hur gör ni läkarstudenter, pluggar ni med eller utan musik?? Skulle vara kul o veta och dela gärna med er av tips :D
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lyssnar ni på musik när ni pluggar medicin?

Inlägg av Nils »

Tror att jag pluggade med musik i början men numera pluggar jag utan...
(möjligtvis undantag om det skulle vara mycket oväsende i omgivningen, då kan lite "vitt brus" hjälpa snarare än stjälpa)
Arelig

Re: Lyssnar ni på musik när ni pluggar medicin?

Inlägg av Arelig »

Är inte läkarstudent men när jag pluggar brukar jag köra med inspelat regn i hörlurarna. Väldigt skönt och avslappnande, speciellt om man är på en plats där det är lite brus i bakgrunden. Kan rekommendera
www.rainymood.com.
Musik tycker jag fungerade bra när man satt och räknade i Matte eller liknande. Men när det handlar om ren faktainlärning så tycker jag det mer stör än gör nytta
EyeGuy
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 dec 2013, 13:19

Re: Lyssnar ni på musik när ni pluggar medicin?

Inlägg av EyeGuy »

Det finns många studier och undersökningar om hur musik kan påverka prestationsförmågan på olika sätt.
För att kortfattat sammanfatta resultaten från de flesta undersökningar kan man säga så här:
Musik kan förbättra prestationen när man gör enklare sysslor, medans den kan försvåra prestationen när man ska göra komplexa sysslor.

Det finns såklart många faktorer som kan spela roll (typ av musik, vana att lyssna på musik, igenkänning av språket, volym, osv), men grundtanken är att musik kommer att uppta processer i hjärnan vilket gör att det inte finns lika mycket tillgängligt till övriga processer. Samtidigt så kan musik påverka ens välmående positivt, vilket i sin tur leder till ökad prestationsförmåga (som Arelig beskriver i hans svar).

Så min rekommendation är att inte lyssna på musik om du studerar svåra ämnen eller behöver arbeta med komplicerade saker. Däremot kan det hjälpa dig koncentrera på studierna och stänga ute andra ljud (som kan upplevas som störande) om du lyssnar på den typen av bakgrundsljud som Arelig beskriver, eller som det finns exempel på här på sidan (titta på sidan om Studietekniker).
Skriv svar