Hur pluggar ni? Behöver tips!

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Wavy Crockett
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:10

Hur pluggar ni? Behöver tips!

Inlägg av Wavy Crockett »

Jag är en sådan person som bäst lärs sig av egen aktiv inlärning, vilket mest betyder läsning och olika övningar.

Föreläsningar brukar inte ge mig överdrivet mycket då jag har svårt att hålla mig koncentrerad och jag kommer inte ihåg särskilt bra det som jag bara fått höra. Utan det gäller i så fall att jag antecknar och sedan går igenom antecknignarna själv för att jag ska känna att det ger något.

Hursomhelst min fråga involverar kurslitteratur. Har för tillfället Guyton som fysiologibok och Lippincott's Biochemistry för biokemi. Guyton som en del kanske vet innehåller rätt mycket text men inga frågor eller uppgifter. Lippincott's innehåller bara några få i slutet av varje kapitel.

När jag läser stora mängder text känner jag gärna att jag vill komplettera med något annat pluggsätt samtidigt som jag vill pröva mig själv för att se att jag faktiskt lär mig det jag läser. Ett sätt kan vara att gå igenom gamla tentor men det blir lite ur sitt sammanhang och något jag gärna väntar med tills man har gjort färdigt allt annat plugg.


Så...någon som har tips på kurslitteratur med frågor/uppgifter, kanske rena övningsböcker för de olika områdena inom läkarprogrammet, eller helt enkelt pluggtips för den som lär sig bäst individuellt?

Uppskattar svar! :tur:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur pluggar ni? Behöver tips!

Inlägg av empezar »

Prova göra gamla tentor INNAN du läser om det. Kan du inte svara på en uppgift, läs på tills du kan svara.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Hur pluggar ni? Behöver tips!

Inlägg av Nyberg89 »

Jag brukar läsa stycken i taget och anteckna det viktigaste, så har man anteckningar samt strukturerat upp allt man läser i mindre delar. Perfekt för att komma ihåg. Använd vanlig bläckpenna!

Har testat mig hos "pluggtyps-forskaren" på SU och ligger lika på alla inlärningssätt. Minns inte vad han heter, men han kan i princip berätta exakt hur du reagerar och lär dig, han tolkar en som person galant.

Lägg inte tid på föreläsningar om du verkligen har svårt för dem.
medstud1
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2012, 12:27
Kontakt:

Re: Hur pluggar ni? Behöver tips!

Inlägg av medstud1 »

Mitt sätt har varit att försöka hitta någon vettig hemsida som gärna har något spelliknande upplägg eller flashanimationer. Flashcards kan vara en bra variation. Gör egna på papper, eller googla upp färdiga. Jag har en del länkar på min hemsida. Länk finns i min signatur.

Sen när det gäller feta böcker, så går det bort för min del. Jag uppskattade mest kortfattade böcker så som:

Basic Immunology av Abbas
Fysiologi av Henriksson och Rasmusson
Böcker är bra men internet bäst. Min hemsida med medicinlänkar: http://medstud.jimdo.com
Läkarstudent på KI. @medstudlinks
Wavy Crockett
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:10

Re: Hur pluggar ni? Behöver tips!

Inlägg av Wavy Crockett »

Tack för svar!

Gamla tentor brukar jag undvika förrän slutet av plugget, vill inte gärna få ångest av att känna att man inte kan något. Skadar dock inte att kolla igenom dem lite tidigare tillsammans med kursmålen och sedan när man pluggar har man det i bakhuvudet när man stöter på sådant som man vet är "viktigare" att kunna inför tentan.


Har börjat med att anteckna det jag känner är viktigast efter ungefär varje stycke när jag läser nu. Känns som det går betydligt långsammare men alternativ blir väl att man läser utan att ta till sig så det känns som ett bra sätt. Sedan blir det ju enkelt att repetetera bara genom att gå igenom anteckningarna.


Ska kolla länkarna på din sidan medstud1, verkar vara mycket matnyttigt. Har tidigare gått in på onlinehjälpen för böckerna jag köpt men verkar i princip bara vara hela texten online och inte så mycket mer.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Hur pluggar ni? Behöver tips!

Inlägg av Nyberg89 »

Att anteckna medan man läser tar mycket tid, men det är ett riktigt bra sätt att lära sig och genom att föra den studietekniken tar - iaf jag - mig mer tid till plugget än vad jag annars skulle göra. Det känns att det fastnar bättre än när man bara läser sida efter sida. Men har man väldigt lite tid inför tenta - undvik det här - då det tar tid.

Det skadar inte heller att hitta en struktur på anteckningarna som man kan använda framöver. Med markeringar, olika avsnitt och rubriker - samt enklare bildförklaringar om det är nödvändigt.

Jag placerar anteckningarna i pärmar så att jag har det lättillgängligt, med flikar om det blir många olika ämnen.
Skriv svar