Svåraste momenten?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Grimus
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 mar 2012, 20:50

Svåraste momenten?

Inlägg av Grimus »

Förundrar mig lite över vad ni läkarstudenter tycker är/var de svåraste momenten under utbildningen, hittills. Vare sig det är specifika ämnen som anatomi eller embryologi, eller helt andra moment, you name it!

Det vore intressant för mig som (förhoppningsvis) nybliven läkarstudent i höst att veta om det finns någon allmän konsensus vad gäller detta, så man vet vad man eventuellt bör lägga ner lite extra tid på under utbildningens gång.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Svåraste momenten?

Inlägg av empezar »

Att känna en patients lever tycker jag är svårt, åtminstone om den inte är förstorad. Har även problem med att knacka fram lunggränserna på tjocka patienter. Även om somliga hävdar att perkutering är totalt onödigt och att man bara bör göra det på exotiska patienter som tydligen får större respekt för en då (inte mina ord). :)

Det teoretiska i utbildningen kan vem som helst lära sig och förstå.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
student t2

Re: Svåraste momenten?

Inlägg av student t2 »

empezar skrev:Att känna en patients lever tycker jag är svårt, åtminstone om den inte är förstorad. Har även problem med att knacka fram lunggränserna på tjocka patienter. Även om somliga hävdar att perkutering är totalt onödigt och att man bara bör göra det på exotiska patienter som tydligen får större respekt för en då (inte mina ord). :)

Det teoretiska i utbildningen kan vem som helst lära sig och förstå.
Jag skulle vilja hävda, med all respekt till empezar, att det låter som lite brist på empati från hans sida. Jag kan garantera att det finns många i Uppsala som precis som jag har svårt för många delar i den teoretiska utbildningen. Om empezar inte känns vid detta låter det som en bristande förståelse för andras känslor och problem. Det kanske är lätt för honom, men inte för alla. Det finns faktiskt människor som hoppar av utbildningen för att de inte klarar den.

Jag har nu läst biokemi, cellbiologi och fysiologi och anatomi/histologi om blod, cirkulation och respiration samt njure. Fysiologin, syra/bas, vätskebalans och elektrolyter är utan tvekan svårt (för mig). Det är tungt och faktiskt också svårbegripligt. Återigen för mig då alltså. Det finns de i klassen som tycker det är jättelätt men det finns också många som tycker det är jättesvårt.

Jag ska vara helt ärlig och säga att även om jag kanske kommer klara tentan så kommer jag inte ha lärt och förstått mig på allting.

Det var väldigt många i min klass som inte klarade första tentan, och statistiken visar att många av oss som klarade första tentan inte kommer klara andra tentan.

Så mitt svar blir att än så länge i utbildningen är fysiologin och hemodynamiken klart svårast.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Svåraste momenten?

Inlägg av empezar »

De som inte klarar tentan har oftast problem med sin studieteknik, eller så pluggar de inte tillräckligt mycket, eller på fel saker. Att säga att jag har brist på empati för att jag säger att vem som helst kan klara utbildningen tycker jag är att ta i.

Jag pluggar på gamla tentor, så jag får en förståelse för vad det är jag förväntas kunna. Jag fördjupar mig kring frågorna så att jag klarar varianter av samma fråga. Det brukar räcka. Sen att kursplanen/målbeskrivningen säger att man ska kunna massor av grejer som aldrig kommer på tentan, det struntar jag i.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
medstud1
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2012, 12:27
Kontakt:

Re: Svåraste momenten?

Inlägg av medstud1 »

Första tentan på på första terminen var svår för mig. Det var mestadels biokemi det handlade om. En anledning till att jag upplevde den som svår var att jag var så nervös. Det påverkade hela inlärningen. Sedan blev jag varm i kläderna och det har bara blivit bättre. Syra/bas på t2 var inte så skönt heller. Men i det stora hela så blir det inte så ingående på något svårt ämne. Det är så mycket som ska täckas per termin så att om man bommar helt så kan man hämta hem i andra ämnen.

Så, jag håller med Empezar att alla kan nog klara utbildningen rent intelligensmässigt men sedan tycker jag att andra faktorer spelar in mer. Det är till exempel stresshantering, studieteknik och priotering.

Och JA, gör gamla tentor! Det är det bästa. Då stirrar man "monstret" rätt i vitögat och sen blir det inte så läskigt efter ett tag :D
Böcker är bra men internet bäst. Min hemsida med medicinlänkar: http://medstud.jimdo.com
Läkarstudent på KI. @medstudlinks
Felicia j

Re: Svåraste momenten?

Inlägg av Felicia j »

Jag undrar också lite om svårighetsgrader? Hur svår är utbildningen om man jämför med natur natur på gymnasiet? Är det mycket kemi och fysik eller ligger fokuset på biologi? Tacksam för svar!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Svåraste momenten?

Inlägg av empezar »

Det är ytterst lite fysik på läkarprogrammet. Det är mest under hemodynamiken och lungfysiologin som det kommer sådant. Kemi blir det en hel del under biokemin. Sen är det väldigt mycket biologi b. Men det går egentligen inte att jämföra läkarprogrammet med biologi b, för det ligger på en helt annan nivå.

Läkarprogrammet är mycket tuffare än gymnasiet. Man kan glömma att känna sig bäst i klassen och man kan glömma att spika några tentor. Det kan hända men det är väldigt väldigt sällsynt.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar