Videoföreläsningar från läkarprogrammen?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
chris81
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 jun 2012, 09:43

Videoföreläsningar från läkarprogrammen?

Inlägg av chris81 »

Hej!

Jag är civilingenjör och har jobbat några år och funderar nu på att läsa till läkare.

Vet någon om det finns videoföreläsningar eller inspelat ljud från föreläsningar på läkarprogrammen i Sverige någonstans?

Det vore ett mycket bra sätt att sätta mig in mer i läkarstudier och en bra hjälp i att komma fram till om jag ska satsa på läkarspåret.

Många tack på förhand!

Mvh,
Christoffer
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Videoföreläsningar från läkarprogrammen?

Inlägg av empezar »

Uppsala har utrustning för att spela in föreläsningar, men få föreläsare vill bli inspelade. Det finns ett par inspelade föreläsningar, men de är inte tillgängliga för allmänheten, och är rätt dåliga också.

Umeå hade, under mina två terminer där, två föreläsningar på nätet. Det var inte några inspelade föreläsningar, utan webföreläsningar som var inspelade med någon skrivbordsinspelare + mikrofon. De var också otroligt tråkiga.

Jag föreslår att du frågar efter föreläsningsschema för en läkarort i närheten av dig, och att du helt sonika åker dit och sätter dig och lyssnar. Man gör ju inga kontroller av vilka som lyssnar, så det är bara att gå in och titta. Då kan du ju välja att gå på en föreläsning som verkar intressant. Kanske på termin ett, eftersom det kanske blir mycket ord som man inte hänger med på som lekman i de högre terminerna.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Gäst

Re: Videoföreläsningar från läkarprogrammen?

Inlägg av Gäst »

Okay, många tack för din hjälp! Synd att det inte verkar finnas några bra från svenska läkarutbildningar. På iTunes U såg jag dock lite från amerikanska universitet. Bra idé att åka och lyssna själv!

Mvh,
/Chrstoffer
oeverkandis

Re: Videoföreläsningar från läkarprogrammen?

Inlägg av oeverkandis »

Chris,

Trevligt att du fått upp ögonen för yrket! Det låter som en bra idé att tjuvlyssna på några föreläsningar. Men kom ihåg att vad som sägs på föreläsningarna - särskilt under de prekliniska terminerna - knappast har något gemensamt med den kommande kliniska vardagen.
Skriv svar