PIL-tråden

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Avicenna

Re: PIL-tråden

Inlägg av Avicenna »

Grattis wolthura!! Förresten vad tycker ni om att den som blir intervjuad kommer med kavaj? Vad ska man tänka på när det gäller vett och etikett?
c3m

Inlägg av c3m »

Fick 55, räcker det för antagning månntro? Nils vad tror du?
jonique

Inlägg av jonique »

Räcker 50 poäng? Såg att det senaste terminen var 55 poäng. Undrar om man kan slinka in på 50 denna gång...
MVe

Inlägg av MVe »

Fick också 50! Nervös! haha :skraj:
Wolthura
Kontakt:

Inlägg av Wolthura »

Jag fick 55p! :) Jag har hört blandat om gränsen i år. Vissa säger att det är en poänginflation som kommer att fortskrida, och att man då menar att man på något sätt förbrukat poängen med hela PIL om vi säger att det nu ska krävas 65 för antagning om ett par år... Vissa säger att just eftersom det har varit "inflation" i poängen de sista 2-3 antagningarna så kommer dom att skärpa poängsättningen, så att man försöker få ner antagningsgränsen igen. Jag hoppas självfallet på sista alternativet! Det som talar för det skulle eventuellt vara den ekonomiska aspekten, vill man verkligen omstrukturera PIL och tillsätta en annan antagningsprocess? PIL kostar mycket pengar och jag tror att det är bättre att reparera än att börja om på nytt. Det fanns någon på HPGuiden som sa att intervjuarna hade diskuterat att poängen höjs så mycket, och att de skulle göra någonting åt det. Det verkar dock inte finnas källor på detta utan är endast spekulationer.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

c3m skrev:Fick 55, räcker det för antagning månntro? Nils vad tror du?
Svårt att säga utan att veta hur poängen fördelade sig denna gång...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Wolthura skrev:Vissa säger att det är en poänginflation som kommer att fortskrida, och att man då menar att man på något sätt förbrukat poängen med hela PIL om vi säger att det nu ska krävas 65 för antagning om ett par år... Vissa säger att just eftersom det har varit "inflation" i poängen de sista 2-3 antagningarna så kommer dom att skärpa poängsättningen, så att man försöker få ner antagningsgränsen igen. Jag hoppas självfallet på sista alternativet! Det som talar för det skulle eventuellt vara den ekonomiska aspekten, vill man verkligen omstrukturera PIL och tillsätta en annan antagningsprocess? PIL kostar mycket pengar och jag tror att det är bättre att reparera än att börja om på nytt. Det fanns någon på HPGuiden som sa att intervjuarna hade diskuterat att poängen höjs så mycket, och att de skulle göra någonting åt det. Det verkar dock inte finnas källor på detta utan är endast spekulationer.
Eftersom PIL-poängen bara är giltig inför samma antagning så finns det ingen risk för att det ska pågå någon skenande "PIL-inflation", det är ju bara att skärpa kraven för de olika poängen så får man direkt "deflation"...
Wolthura
Kontakt:

Inlägg av Wolthura »

Ja precis, men det var det jag menade. Jag vill bara belysa att det finns olika spekulationer på ökning/minskning/stagnering av antagningspoängen. Allting är ju just spekulationer innan vi får själva poängfördelningen. När får man tillgång till denna? Först efter antagningen? Jag hoppas absolut inte att det kommer att pågå någon "inflation" med poängen, men såsom det ser ut statistiskt sätt så har antagningspoängen från dess att PIL infördes sakta ökat. "Inflationen" som har sagts på diverse forum avser främst den sista antagningen antar jag. Åter igen, endast spekulationer som jag vill dela med mig av :) Lycka till alla i antagningen!
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Jag tror inte poängfördelningen blir tillgänglig före urval 1; det var på det viset förra terminen...
JhonelPA

Inlägg av JhonelPA »

Hur får man tillgång till sitt PIL-resultat?
Låst