Antagning VT-14 chanser

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: Antagning VT-14 chanser

Inlägg av Nils »

Sannahej skrev:Hej! Jag har bara en liten fundering. Är det helt kört att komma in i Lund VT14 utan att ha gjort högskoleprovet med ett gymnasiesnitt på 22,1? Eller måste jag ha HP som komplettering för att komma in ? Tack på förhand!!
Ifall betygsgränsen blir lägre än 22,10 så spelar ditt hp-värde inte någon roll i BI-kvoten. Det används bara när det finns fler ansökningar med samma betygsvärde än vad det finns platser kvar att fördela.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Felicia skrev:Hakar också på tråden... Börjar bli löjligt nervös inför våren. Undrar om HP 1,55 ev räcker någonstans tillsammans med en 4:a i BF-kvoten? Jag söker även via "särskilt urval LiU". Ser ju ut som om folkhögskolekvoten skiljer sig ganska mycket åt från termin till termin. Vad tror du Nils? Tack på förhand!
Sett till senaste vårterminen så bör 4/1,55 räcka vid flera lärosäten. Inga garantier dock, BF-kvoten svänger ganska mycket eftersom den är så liten och det kan hända att någon med hög HP-poäng råkar bli antagen via BF-kvoten istället för HP-kvoten (exempel: en termin gick gränsen vid 4/2,0 vid ett lärosäte).
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Mio skrev:Hej!

Vad finns det för chanser att komma in i Göteborg VT 2014 med HP 1,65?

Mio
Troligen små, med tanke på var gränserna har gått de senaste åren. Inte fullständigt omöjligt dock. Ansök och se hur det går...
matildasandberg92

Inlägg av matildasandberg92 »

Hejhej

Nu kommer jag med typ samma fråga igen (som om jag inbillar mig att fler svar av samma typ känns bättre =p)

Jag undrar ifall man vågar känna sig säker på att komma in i linköping vt14 med 22,31 och 1,15 på hp?

Jag vill nämligen komma in i Lund, men chanserna med 22,31 och 1,15hp är väl inte så stora?

Måste höja mig i kursen "ridning" för att bli bättre, men lärarna tycker inte jag är bra nog (har inte suttit på en häst på 4år) och inser att om jag ska ha chans att så måste jag hoppa av liköping åka hem och öva.. men är ju så rädd att jag inte kommer in i linköping igen om jag inte klarar ridkursen..

Borde jag komma in med 22,31 och 1,15hp?
matildasandberg92

Inlägg av matildasandberg92 »

glömde säga att allaa jag ovavsätt höjning i ridning eller inte söker i BII.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

22,31 bör räcka i Linköping inför våren - men med det oväntat höga antalet ansökningar inför vårterminen så är det tyvärr svårt att säga någonting riktigt säkert.

(Med 22,31 hade du kommit in i Lunds reservintag de senaste två terminerna. Det är inte omöjligt att det skulle kunna hända igen, ifall ökningen av antalet ansökningar inte skulle medföra märkbart ökad konkurrens.)
Ganglion

Inlägg av Ganglion »

Lite dum fråga kanske, då jag själv sett de tidigare antagningsresultaten här på läkarstudent.se, men med ett BI på 21,9 och HP 1,5, hur tror ni att chanserna ser ut för att komma in i Göteborg VT-14? Har försökt att hitta någon form av prognos för vårens antagningar till läkarprogrammet, men hittar ingen. Det är minst sagt lite oroande att så många sökte...

Studerar i Danmark, men har bestämt mig för att försöka flytta hem. Trivs för övrigt ganska bra, så kan varmt rekommendera detta 'hyggelige' land i söder för dem som inte kommer in i Sverige :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Ganglion skrev:Lite dum fråga kanske, då jag själv sett de tidigare antagningsresultaten här på läkarstudent.se, men med ett BI på 21,9 och HP 1,5, hur tror ni att chanserna ser ut för att komma in i Göteborg VT-14? Har försökt att hitta någon form av prognos för vårens antagningar till läkarprogrammet, men hittar ingen.
Du får nog tvätta glasögonen (eller gnugga ögonen) lite grann, den f.n. fjärde diskussionstråden uppifrån i denna kategori handlar om just försök till BI-prognoser... :P

http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=166&t=3299

21,90 bör alltså ge en förhållandevis god chans till antagning.

Den tråden är visserligen skriven innan ansökningsstatistiken publicerades men BI-kvoten är samtidigt den som har minst förutsättningar att påverkas på så här kort sikt av ett ökat söktryck.
Ganglion

Inlägg av Ganglion »

Nils skrev:Du får nog tvätta glasögonen (eller gnugga ögonen) lite grann, den f.n. fjärde diskussionstråden uppifrån i denna kategori handlar om just försök till BI-prognoser... :P

http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=166&t=3299

21,90 bör alltså ge en förhållandevis god chans till antagning.

Den tråden är visserligen skriven innan ansökningsstatistiken publicerades men BI-kvoten är samtidigt den som har minst förutsättningar att påverkas på så här kort sikt av ett ökat söktryck.
Oj då. My bad!

Tack för ditt svar i alla fall :glad:
jonathaneriks

Inlägg av jonathaneriks »

Hej på er!

Hur stor tror ni chansen är att komma in på en läkarutbildning med 21.50 i BI och med ett HP på 1.2 nu till våren? Med tanke på att det är rekordmånga som har sökt i år så räknar jag inte med Sverige. Har därför sökt till Riga och ser det mer som en stor bonus om jag skulle komma in i Sverige.
Låst