Folkhögskolekvoten, mina chanser?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Emma

Folkhögskolekvoten, mina chanser?

Inlägg av Emma »

Har 4:a i omdöme från folkhögskolan och 1.65 på hp, kommer jag in nånstans i höst? Några fler B4-kvotare här som vill ge sig tillkänna? :)
elbarto

Re: Folkhögskolekvoten, mina chanser?

Inlägg av elbarto »

Grattis! Låter lovande för din del. Särskilt nu när även folkhögskolan gått över till sjugradig skala. Din och min 4:a lär stiga i värde. Jag har inte läst någonstans om ngt separat kvotsystem för BF, som för gamla och nya gymnasiebetyg. Skulle du mot förmodan inte komma in till höst törs jag säga att du är rätt säker till VT14. Själv har jag 4 och 1.45 som bäst, men förväntar mig höja hp ett par snäpp innan jag nått naturbehörighet. Nöter matten för tillfället :)
elbarto

Re: Folkhögskolekvoten, mina chanser?

Inlägg av elbarto »

Antar förresten att du är behörig. Min folkhögskola erbjöd inte alla nödvändiga kurser.
elbarto

Re: Folkhögskolekvoten, mina chanser?

Inlägg av elbarto »

Rättelse: läste nyss att den sjugradiga skalan börjar användas först VT14..
elbarto

Re: Folkhögskolekvoten, mina chanser?

Inlägg av elbarto »

Haha :D jag gillar verkligen läkarstudent.se men attans vad det går långsamt i trådarna hahaha
emma

Re: Folkhögskolekvoten, mina chanser?

Inlägg av emma »

Kul att hitta andra som också satsar på den här lilla kvoten! Yes jag är behörig. Lycka till då :) när är du klar och kan börja söka in?
elbarto

Re: Folkhögskolekvoten, mina chanser?

Inlägg av elbarto »

Ja :) Önskar att jag också redan hade behörigheten! Lite avundsjuk. Du sitter i ett riktigt bra läge. Jag kom på rätt sent att jag ville plugga till läkare. Det var först när jag gick ut från folkhögskolan med högsta omdöme som jag insåg att det faktiskt var möjligt att bli antagen. Tack vare den här hemsidan. Så tack Nils! Innan dess gick jag i andra tankar. Jag har sökt naturbasår på SU nu till hösten. Men har tjuvstartat lite med Ma D nu i sommar. Blev nyss klar med Ma C. Så jag kan söka programmet till HT14. Brukar ju dock vara lite enklare till våren. Därför förvånar det mig inte om jag tvingas vänta till VT15. Är 24 nu och hinner fylla 25 tills dess. Så känns lite i sista laget. Försöker att inte tänka på det :)
emma

Re: Folkhögskolekvoten, mina chanser?

Inlägg av emma »

Ett år kommer gå snabbt! Och var glad att du kommit på vad du vill göra, hellre säker på sin sak och vänta lite än att hoppa på nåt random som man inte vill göra egentligen. Ett halvår på juristprogrammet var det som fick mig att bli säker ;) Och förresten, vad är ditt alternativ till läkare? Jag har inget jag hellre vill göra, och då spelar det liksom ingen roll att det tar lite tid. Kämpa på, så kommer du in en dag! :)
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Folkhögskolekvoten, mina chanser?

Inlägg av Crayon »

25 år är då ingen ålder att bekymra sig över! Tror det är nyttigt för de flesta att inte börja läkarstudierna vid 18 utan istället skaffa sig lite andra erfarenheter först. Lycka till med antagningen! Hörs kanske om ni hamnar på KI. ;)
elbarto

Re: Folkhögskolekvoten, mina chanser?

Inlägg av elbarto »

Hej igen :)

Jo, basåret lär gå rätt snabbt. Jag lider heller ingen nöd under tiden, lever faktiskt ganska bekvämt. Håller med dig Emma om att det är bättre att göra ett noggrant val av studier, snarare än att "ramla in på något" och bara trava vidare med skygglapparna på. Men lite grundkunskap i juridik lär du ju ha nytta av hur som helst Emma! Som dig, vet jag heller inget yrke jag skulle föredra. Jag oroar mig lite för det ökade söktrycket nu till höstterminen. Jag hoppas att inte trycket fortsätter att öka på grund av att det blivit allmänt känt att antagningsgränserna är historiskt låga. Det skulle troligen driva upp antagningsgränserna en bit. Om statistiken istället står sig är även mina chanser goda. Jag hoppas kunna höja mitt HP till omkring 1.55-1,6. Det är matten hittills sänkt mitt resultat. Men sedan sist har jag läst två mattekurser (snart). Det lär vara till hjälp på nästa HP.

Tack Crayon! Jag tror också att ålder kan vara en fördel under utbildningen. Nackdelen är ju såklart att jag hinner fylla 30 innan jag är klar, med allt det innebär. Det vore intressant att ha reda på hur ålderfördelningen ser ut bland förstaårselever. Kul att du läser på KI. Vill inte hoppas på för mycket. Men fanns möjligheten hade KI varit mitt förstahandsval!
Låst