Vi som söker in VT 13

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reserv Linköping

Inlägg av Nils »

Gast skrev:Vill passa på att tacka för en super sida! Om det inte vore för hemsidans statistik hade jag lagt ner drömmen om läkaryrket för längesen.
Tackar! :)
frett

Re: Reservantagning

Inlägg av frett »

så ingen som vågar uttala sig om ifall reservplats 44 hp kvoten umeå och nr 53 örebro kan tänkas räcka? :glad:
Karamellen

Re: Vi som söker in VT 13 (urval 1)

Inlägg av Karamellen »

Hej!
Jag är reserv nr 41 på HP-kovten i GBG. (Har 1,7). Vad tror ni om möjligheterna att komma in? Jag är sjuksköterska sedan 10 år tillbaka och skulle kommit in i Linköping med tanke på deras särskilda urval, men på grund av familjeomständigheter har jag inte möjlighet att läsa där, tyvärr. Så mitt hopp står till GU...
Karamellen

Re: Vi som söker in VT 13 (urval 1)

Inlägg av Karamellen »

En sak till... Blir alla med 1,75 antagna, om det är lägsta antagningspoäng? Tillämpar man lottning sedan för att fördela reservplacering?
Krogshede
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 feb 2012, 19:13

Re: Vi som söker in VT 13 (urval 1)

Inlägg av Krogshede »

Karamellen skrev:En sak till... Blir alla med 1,75 antagna, om det är lägsta antagningspoäng? Tillämpar man lottning sedan för att fördela reservplacering?
Om jag tolkar din fråga rätt så blir alla med 1.8 antagna om lägsta antagningspoäng är 1.75, sedan sker en lottning bland de som har 1.75.
Vid reservantagningen är det först de med 1.75 som blir kontaktade, ordningen bland dem beror på lottning sedan de med 1.7 osv till dess att alla platser är tillsatta.
Läkarstudent
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservantagning

Inlägg av Nils »

frett skrev:så ingen som vågar uttala sig om ifall reservplats 44 hp kvoten umeå och nr 53 örebro kan tänkas räcka? :glad:
Hej frett! :glad:

Det känns tyvärr osannolikt - men ifall det "rassar till" ordentligt mellan urval 1 och urval 2 så finns det kanske en liten chans. Du har ingenting att förlora på att behålla dina reservplatser men ta inte ut någon seger i förskott.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vi som söker in VT 13 (urval 1)

Inlägg av Nils »

Karamellen skrev:Hej!
Jag är reserv nr 41 på HP-kovten i GBG. (Har 1,7). Vad tror ni om möjligheterna att komma in? Jag är sjuksköterska sedan 10 år tillbaka och skulle kommit in i Linköping med tanke på deras särskilda urval, men på grund av familjeomständigheter har jag inte möjlighet att läsa där, tyvärr. Så mitt hopp står till GU...
Hej Karamellen! :glad:

Ifall det "rasslar till" ordentligt mellan urval 1 och urval 2 så kan du ha en chans. Du har ingenting att förlora på att behålla din reservplats men du får samtidigt vara beredd på att oddsen inte är superstarka.
Gäst

Re: Vi som söker in VT 13 (urval 1)

Inlägg av Gäst »

Krogshede skrev:Om jag tolkar din fråga rätt så blir alla med 1.8 antagna om lägsta antagningspoäng är 1.75, sedan sker en lottning bland de som har 1.75.
Vid reservantagningen är det först de med 1.75 som blir kontaktade, ordningen bland dem beror på lottning sedan de med 1.7 osv till dess att alla platser är tillsatta.
Tack för svar!
De som då har 1,7, som jag tex. Tillämpas lottning för att fördela reservnummerplacering?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vi som söker in VT 13 (urval 1)

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Tack för svar!
De som då har 1,7, som jag tex. Tillämpas lottning för att fördela reservnummerplacering?
Slumpen avgör den inbördes turordningen hos ansökande med lika goda meriter.
:)
alod

Re: Vi som söker in VT 13 (urval 1)

Inlägg av alod »

Hej! Ansökte med HP 1,7 och fick dessa reservplaceringar:

KI - 82
Lund - 60
Uppsala - 62
Göteborg - 17
Linköping - 29

Vad tror ni om mina chanser? Finns det någon chans för antagning i Göteborg redan i andra urvalet?
Låst