Vi som söker in VT 13
-
Annabanana
Re: Reserv i Göteborg
Hej Nils!
Tack för snabbt svar.
Jag hörde att de skulle lägga till 20 extra platser VT 2013 i göteborg. Men uppenbarligen inte i B2 gruppen då? Endast 15 platser har tilldelats B2 gruppen genom lottning och hp-urskiljning. (Liksom tidigare år)
Även om du inte kan säga något helt säkert, men är det sannolikt att VT13 blir högre poängmässigt (hp) än HT12 i andra urvalet? :s
Trodde att statistiken talade för en nedåtgående trend..
Tack för snabbt svar.
Jag hörde att de skulle lägga till 20 extra platser VT 2013 i göteborg. Men uppenbarligen inte i B2 gruppen då? Endast 15 platser har tilldelats B2 gruppen genom lottning och hp-urskiljning. (Liksom tidigare år)
Även om du inte kan säga något helt säkert, men är det sannolikt att VT13 blir högre poängmässigt (hp) än HT12 i andra urvalet? :s
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Re: Vi som söker in VT 13 (urval 1)
Eftersom du har blivit antagen till Linköping, tänkte jag bara säga att här nedan är en facebook groupp för de som blivit antagna i LinköpingIcie skrev:Hej framtida kollegor. Kom in på mitt andrahandskval: Linköping. Ligger på plats 29 av 69 (HP) på KI, finns det någon chans att jag kommer in? Om jag tolkade statistiken Nils(tack!) sammanställt så var det 19 VT12 och 16 VT11 som kom in genom reservantagning på KI. För 20 som avstår sina platser mellan första och andra antagningen är väl inget orimligt? eller har jag tänkt helt fel?
http://www.facebook.com/#!/groups/443896099009585/
Mustafa Al-Attar
-
Eline
Reserv 4 BI uppsala??
Hejhej!
Har nyligen fått besked om att jag har kommit in på läkarlinjen i linköping, det är jättekul! Men jag håller fortfarande alla mina tummar för att få en plats i Uppsala. Jag ligger just nu på reservplats 4 och undrar såklart vad mina chanser är. Jättetacksam för svar!
Har nyligen fått besked om att jag har kommit in på läkarlinjen i linköping, det är jättekul! Men jag håller fortfarande alla mina tummar för att få en plats i Uppsala. Jag ligger just nu på reservplats 4 och undrar såklart vad mina chanser är. Jättetacksam för svar!
-
Henrik
Vad tror ni om mina chanser? Söker med 21.5 i B1.
Linköping: reserv 172
Lund: 224
Göteborg: 164
Örebro: 113
Umeå: 118
Re: Reservantagning
Dels överintag, dels omfördelning mellan betygskvoter.maja skrev:Jo, jag insåg det faktiskt nu... varför krymper de i vissa grupper men ökar i andra? I Karolinska HT12 krympte det i alla grupper t.ex. B1 från 55 till 46, B2 12 till 11 och HP 68 till 59.
En del lärosäten använder sig av överintag i urval 1 för att undvika problem förknippade med det förväntade bortfallet; i fallet med Karolinska Institutet kan det till exempel vara svårt för ansökande att få tag på en bostad i Stockholm med kort varsel och genom att "ta ut reservintaget i förskott" genom överintag undviks det problemet.
Det händer samtidigt att t.ex. BII växer lite mellan u1 och u2. Min obekräftade spekulation är att det beror på att betygskvoternas proportioner av behöriga ansökande, och därmed kvoternas platstilldelning, förändras mellan u1 och u2.
Följ gärna läkarstudent.se:s nyhetstips på Facebook! 
Re: Reserv i Göteborg
Jag tror att utökningen kommer inför höstterminen.Annabanana skrev:Hej Nils!
Tack för snabbt svar.
Generellt så bör kraven sjunka jämfört med VT12 (och definitivt jämfört med HT12; vårterminerna är lättare att bli antagen till) men det kan alltid hända att någon enstaka kvot av en slump går mot strömmen.
Re: Reserv 4 BI uppsala??
Hej Eline!Eline skrev:Hejhej!
Dina chanser är goda.
Hej Icie!Icie skrev:Hej framtida kollegor. Kom in på mitt andrahandskval: Linköping. Ligger på plats 29 av 69 (HP) på KI, finns det någon chans att jag kommer in? Om jag tolkade statistiken Nils(tack!) sammanställt så var det 19 VT12 och 16 VT11 som kom in genom reservantagning på KI. För 20 som avstår sina platser mellan första och andra antagningen är väl inget orimligt? eller har jag tänkt helt fel?
En komplicerande omständighet är att HP-kvoten krymper mellan u1 och u2; VT12 gick den från 65 till 56 platser. Jag tror att du kan ha en chans men eftersom jag inte vet hur mycket det rör sig mellan u1 och u2 i KI:s HP-kvot så kan jag inte säga någonting "säkert"... vi får vänta och se hur det går för dig i u2, helt enkelt...
Hej Henrik!Henrik skrev:Vad tror ni om mina chanser? Söker med 21.5 i B1.
Måste tyvärr säga att Linköping, Lund och Göteborg känns definitivt uteslutna och Umeå känns osannolikt. Örebro känns också osäkert men kan vara teoretiskt möjligt vid reservintaget, beroende på hur mycket det rör på sig mellan urval 1 och urval 2.
Behåll dina reservplatser men få inte upp förhoppningarna alltför mycket.
-
Gast
Re: Reserv Linköping
salome skrev:Ja, jag menade i BI.
Och tack så mycket för svaren! Nu känns det lite bättreHåller tummarna för att det blir som tidigare år då!
Hej Salmone!
Jag står också som reserv i BI gruppen. Jag undrar vad du har för snitt?
Vill passa på att tacka för en super sida! Om det inte vore för hemsidans statistik hade jag lagt ner drömmen om läkaryrket för längesen.