Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1 (VT12)

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Gast

Re: Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1

Inlägg av Gast »

Är det någon som vet på ett ungefär hur många reserver som blir antagna mellan urval 1 och 2 på Uppsala univ i BI-gruppen? :)
tummelisa
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 dec 2011, 13:28

Re: Var blev du antagen? (se dina blivande kursare redan nu)

Inlägg av tummelisa »

Nils skrev:Hej sirp!

Utifrån hur mycket det brukar röra sig bara i reservantagningen gissar jag att du har rätt bra chanser.
:)
Hej!
Jag har reservplats 11 på B1-kvoten på ki (betyg 22,1). Jag var nyfiken och ringde och frågade studievägledare på ki som berättade att de har ett enormt överintag i år (195 för 153 platser) så hon sa att jag inte skulle räkna med att komma in :(

Hon sa dessutom att reserver efter 2:a urvalet skulle de först börja ringa in typ 10, 11 januari och att de bara kommer ta in reserver första veckan på terminen

Vet inte om detta bara är tomt snack, men hon verkade vettig (och väldigt trevlig dessutom :) )

PS. Var just inne och kollade på vhs hemsida...HT11 tog ki in 175 (överintag 23 personer) jämfört med VT11 195 (överintag 43 personer). Ganska stor skillnad, som gör det extra svårt att sia i vilket reservnummer som kommer in...
Gäst

Re: Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1

Inlägg av Gäst »

Jag är reserv nr 22 i linköping och 36 i göteborg i rena hp kvoten.

Gällandes linköping förra året på våren blev reserv med reservplats 58 efter urval 1 uppringd(enligt information från någon som skrivit på forumet) . Året innan Vt 2010 blev 39 reserver antagna efter urval 2 och Vt 2009 27 stycken. Om jag tänker så ser mina chanser mycket bra ut.

I höstas var det dock bara 10 reserver som blev antagna efter urval 2. Frågan är hur många som blev antagna mellan urval 1-2.

Så vad tror ni om mina chanser? I linköping verkar det röra sig mer på våren, men det är kanske eventuellt en slump för på de andra ställena ser mönstret relativt jämnt ut...
Orolig

Re: Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1

Inlägg av Orolig »

Hej Nils.
Är reserv 22 i en HP-kvot som tar in 30 personer. Detta är urval 1. Vad tror du om mina chanser? :olycklig:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1

Inlägg av Nils »

Orolig skrev:Hej Nils.
Är reserv 22 i en HP-kvot som tar in 30 personer. Detta är urval 1. Vad tror du om mina chanser? :olycklig:
Beror på lärosätet.
KI vore tveksamt, Umeå/Örebro vore sannolikt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Jag är reserv nr 22 i linköping och 36 i göteborg i rena hp kvoten.

Gällandes linköping förra året på våren blev reserv med reservplats 58 efter urval 1 uppringd(enligt information från någon som skrivit på forumet) . Året innan Vt 2010 blev 39 reserver antagna efter urval 2 och Vt 2009 27 stycken. Om jag tänker så ser mina chanser mycket bra ut.

I höstas var det dock bara 10 reserver som blev antagna efter urval 2. Frågan är hur många som blev antagna mellan urval 1-2.

Så vad tror ni om mina chanser? I linköping verkar det röra sig mer på våren, men det är kanske eventuellt en slump för på de andra ställena ser mönstret relativt jämnt ut...
Skulle gissa att antagning är sannolik i Linköping, Göteborg är svårare att bedöma...
Gäst

Re: Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1

Inlägg av Gäst »

Nils skrev: Beror på lärosätet.
KI vore tveksamt, Umeå/Örebro vore sannolikt.

Vad tror du om Linköping? När man kollar hur många som har blivit antagna efter urval två så går det upp mot 15-25 reserv i HP-kvoterna..Det är ju mycket om man står som reserv 20 EFTER andra urvalet och ändå kommer in...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1

Inlägg av Nils »

Lutar bra åt antagning.
:)
Orolig

Re: Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1

Inlägg av Orolig »

Nils skrev:Lutar bra åt antagning.
:)
Varför är det så "lätt" att komma in med så höga reservnummer på just läkare? Kan inte tänka mig att folk tackar nej till det? Är det såhär på de flesta programmen eller är det bara läkarprogrammen som har det såhär? Förstår inte.. För mig är det helt osannolikt att komma in om man har reservnummer 10+ i en grupp som tar in 30 personer... Att sedan läsa att man kan ha reserv 25 efter urval 2 och komma in till ett program som läkarprogrammet..... Förstår inte riktigt. Men kanske är såhär på de flesta programen?

Min storasyster sökte socionom i Karlstad och var reserv 55 och sedan 22 i urval 2... Så man kan tycka att socionom i Karlstad inte är så eftertraktat som läkare i Örebro..
Orolig

Re: Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1

Inlägg av Orolig »

Orolig skrev: Varför är det så "lätt" att komma in med så höga reservnummer på just läkare? Kan inte tänka mig att folk tackar nej till det? Är det såhär på de flesta programmen eller är det bara läkarprogrammen som har det såhär? Förstår inte.. För mig är det helt osannolikt att komma in om man har reservnummer 10+ i en grupp som tar in 30 personer... Att sedan läsa att man kan ha reserv 25 efter urval 2 och komma in till ett program som läkarprogrammet..... Förstår inte riktigt. Men kanske är såhär på de flesta programen?

Min storasyster sökte socionom i Karlstad och var reserv 55 och sedan 22 i urval 2... Så man kan tycka att socionom i Karlstad inte är så eftertraktat som läkare i Örebro..
Vill tillägga att hade hon varit reserv 22 i Örebro till läkarprogrammet så hade hon blivit antagen... Hur kan det vara fler som tackar nej till det än socionomprogrammet i Karlstad? Verkar helt sjukt...
Låst