HT 11

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
caso4032
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 nov 2010, 14:14

Re: HT 11

Inlägg av caso4032 »

Hej Nils,
jag har en fråga angående att komma in till läkarprogrammet nästa höst.
Jag har utländska betyg med ett betygsmedelvärde på 480 (500 är högst)på mina utländska betyg och mitt senaste HP gick på 1,0, inte särskilt bra jag vet men det ska jag skriva om. Just nu pluggar jag naturvetenskapliga basåret på SU och är klar nästa år, plus att jag har en arbetserfarenhet inom vården på ca 8 år (3 år mottagningssköterskeutbildning med praktik och sedan 5år undersköterska i Sverige). Jag ska satsa på PIL och måste minst skriva 1,6 för att ha en chans har jag hört, hur stora är mina chanser att över huvudtaget blir antagen tror du? det här är min dröm och jag vill inte plugga nåt annat. Om jag inte kommer in till HT11 så tänkte jag först plugga biomedicin för att ta min genom den vägen, är det klokt eller bara slöseri med tid???? Alla tips tar jag tacksam emot :)
/Caro
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT 11

Inlägg av Nils »

tranquillizer:
Ja - det räckte med 1,6 i höstas och det är tämligen osannolikt att det skulle höjas till 1,9 till nästa höst... :)

caso4032:
Inför ht'10-antagningen räckte det med 1,4 för kallelse till PIL. :)
Hur menar du med "ta mig in genom den vägen"? Menar du Umeås speciella möjlighet eller att du vid en senare antagning till läkarprogrammet skulle tillgodoräkna dig biomedicin-kurser?
caso4032
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 nov 2010, 14:14

Re: HT 11

Inlägg av caso4032 »

Hej tack :),
ja jag tänkte läsa biomedicin först då och ansöka så länge tills jag kommer in för att sedan tillgodoräkna mig biomedicin-kurserna.
En kompis berättade att det blir t o m lättare att söka in genom att först plugga biomedicin, stämmer det??
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT 11

Inlägg av Nils »

Det kan kanske underlätta i PIL, övriga kvoter påverkas dock inte.

Det låter som en plan men kolla först tillgodoräkningsmöjligheten med studievägledarna på läkarprogrammet!
Yagez
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 nov 2010, 05:11

Re: HT 11

Inlägg av Yagez »

Nils skrev:Troligen - KI brukar alltid vara svårast.

(HT'10 var oddsen med 1,9 i urval 1 vid KI 15% och vid UU 25%.)
Fan är det så osäkert även med 1.9? Nånstans borde man väl garanterat komma in till hösten?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT 11

Inlägg av Nils »

Kanske Lund.
Troligen Umeå och Linköping.
Stor sannolikhet Örebro.

Garantier finns dock inte, HP-kvoten har hårdnat lite på sistone och en del försöker kanske bli antagna innan det nya HP börjar användas (i den händelse att det skulle vara för lätt, på bekostnad av gamla bra resultat).
Yagez
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 nov 2010, 05:11

Re: HT 11

Inlägg av Yagez »

Nils skrev:Kanske Lund.
Troligen Umeå och Linköping.
Stor sannolikhet Örebro.

Garantier finns dock inte, HP-kvoten har hårdnat lite på sistone och en del försöker kanske bli antagna innan det nya HP börjar användas (i den händelse att det skulle vara för lätt, på bekostnad av gamla bra resultat).
Antagningsreglerna ändras ju till kommande höst igen, kan det tänkas ha en påverkan på HP-kvoten?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT 11

Inlägg av Nils »

På medellång sikt (1-2 år med start någon antagning framåt från nu) hade BII/HP-konkurrensen kunnat bli lite tuffare om denna ändring ("halvgamla" gymnasiebetyg ger meritpoäng) inte hade beslutats men jag tror inte själva HP-kvoten hade påverkats särskilt kraftigt, då de ansökande det gäller är 25+ år gamla och således inte så stor andel utav det totala antalet ansökande (och de blir allt färre ju längre tid som går).
pokereve
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jul 2010, 16:15

Re: HT 11

Inlägg av pokereve »

Hur ser chanserna ut med 1,8 då? GBG i första hand men även sökt de övriga.

Mvh
niels
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:31

Re: HT 11

Inlägg av niels »

pokereve skrev:Hur ser chanserna ut med 1,8 då? GBG i första hand men även sökt de övriga.
Är egentligen bara att kolla statistiken och jämföra hur det har sett ut tidigare. Personligen tvivlar jag på att 1.8 räcker till höstterminen, dock lär du ha en chans till våren. Detta gäller iallafall för GBG, kollar du exempelvis Umeå har gränsen legat på 1.8 och 24% av antalet sökande med det resultatet kom in. I Linköping kom 47% av de med 1.8 in förra höstterminen, så chansen finns ju där. Vid samtliga övriga lärosäten ser man att gränsen legat på 1.9 under senaste höstterminerna.
Låst