HT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
Gäst

Re:

Inlägg av Gäst »

M skrev:Har en liten fråga, vad exakt innebär HP urskiljning?
Ifall det finns fler ansökande med samma betyg än vad det finns platser kvar att fördela på dem så brukade lottning tidigare avgöra vem som fick platserna.
Nuförtiden avgör istället högskoleprovsresultatet vilka som blir antagna.
(ifall flera personer har samma betyg och samma hp-resultat så blir det dock fortfarande lottning som löser platsfördelningen)
Kakmonstret
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 jan 2011, 21:28

Re: HT2011

Inlägg av Kakmonstret »

(Detta gäller antagning "var som helst"; lärosäten med större konkurrens per plats, till exempel KI och UU, gissar jag kommer att fordra ett halvhögt hp-resultat utöver 22,5.)[/quote]

BI med Hp-urskiljning var till KI och UU 22,5 med 1,4 respektive 1,3 i HP. Tror du att HP kommer att gå ned till HT-11, med avseende på tidigare nämnda faktorer?[/quote]


vilken termin gällde detta??[/quote]

De angivna gränserna var för H.T. 2010. Frågan gällde ifall dessa kommer att vara lägre till H.T. 2011.
Gäst

Jätte förvirrad

Inlägg av Gäst »

Det finns så otroligt många olika källor och personer som säger olika saker så jag har ingen aning vad som egentligen gäller. Min SYO har själv ingen aning om de här sakerna så jag ber om konkreta svar med bra källor som man kan kolla upp.

1) Jag går på IB-programmet och har därför inget konkret betyg, men jag förväntar mig få 20.0 i snitt, plus 2.5 meritpoäng, dvs 22.5. Jag söker då genom BI som jag förstått det. Jag har kollat upp antagningpoängen för HT 2010 och det var 22.5 för alla skolor. Så det finns ingen garanti att man kan komma in? Mitt första val är Göteborgs Universitet.

2) Jag hade ingen aning att det fanns något som hette HP-urskiljning förrän 5 minuter sedan, och jag har inte gjort HP. Jag hade för mig att lottning fortfarande skedde vid like poäng. Betyder detta att om antagningspoängen är 22.5 för Göteborg t.ex., så kan jag inte komma in?

3) Kanske repeterar första frågan, men bortsett från Umeå, har jag någon garanti att komma in någonstans med 22.5 i BI utan HP?

Tack!!
Kalle

Re: HT2011

Inlägg av Kalle »

Tycker att många Syor ska få sparken med omedelbart verkan. De kan ingenting och de får betalt får en dålig insats som, i den här fallet, skadar en elev.
Götebort (50% av platser) och Örebro gör lottning.
Resten är HP resultat som gäller vid lika antal poäng.
Firedancer
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 apr 2011, 15:39

Re: HT2011

Inlägg av Firedancer »

Vad tror ni om chanserna för BII 22,50 och HP 1,4 i Lund? Helt kört eller? Med tanke på att det var 1,4 nu i höstas, så tänkte jag ändå att det kanske finns en chans. Å andra sidan har det ju redan diskuterats att det var en del sökanden som inte hängde med det nya systemet då. Men ändå, vad säger ni? :flinar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Jätte förvirrad

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Det finns så otroligt många olika källor och personer som säger olika saker så jag har ingen aning vad som egentligen gäller. Min SYO har själv ingen aning om de här sakerna så jag ber om konkreta svar med bra källor som man kan kolla upp.

1) Jag går på IB-programmet och har därför inget konkret betyg, men jag förväntar mig få 20.0 i snitt, plus 2.5 meritpoäng, dvs 22.5. Jag söker då genom BI som jag förstått det. Jag har kollat upp antagningpoängen för HT 2010 och det var 22.5 för alla skolor. Så det finns ingen garanti att man kan komma in? Mitt första val är Göteborgs Universitet.

2) Jag hade ingen aning att det fanns något som hette HP-urskiljning förrän 5 minuter sedan, och jag har inte gjort HP. Jag hade för mig att lottning fortfarande skedde vid like poäng. Betyder detta att om antagningspoängen är 22.5 för Göteborg t.ex., så kan jag inte komma in?

3) Kanske repeterar första frågan, men bortsett från Umeå, har jag någon garanti att komma in någonstans med 22.5 i BI utan HP?

Tack!!
1) Ja, det finns ingen garanti. Å andra sidan sjönk gränsen under 22,50 till vårterminen och skulle kunna fortsätta vara lägre även framledes. I Göteborgs "hp-fria BI" var också chansen för antagning i första urvalet 41%, så även ifall gränsen skulle gå vid 22,50 så finns det en chans i Göteborg utan HP (liksom i Örebro om du kan tänka dig det som ett reservalternativ).

2) HP-urskiljningen är mycket dåligt marknadsförd och både stormedia och svenska myndigheter har generellt dålig medvetenhet om det (särskilt de förstnämnda, som rentav har gjort reportage om läkarantagningen där det dragits slutsatser utan oomkullrunkelig förankring i verkligheten).
Som Kalle skrev finns platser utan HP-urskiljning i Göteborg (hälften av betygsplatserna) och Örebro (samtliga platser); för övriga lärosäten måste gränsen gå lägre än 22,50/0,0 för att antagning med 22,50 utan hp-resultat skall vara möjlig.

3) Ingen garanti finns någonstans. Örebro, Umeå, Linköping har dock relativt stor chans att gå under 22,50 och även Lund, Göteborg och Uppsala kan göra det, liksom eventuellt Karolinska Institutet. Det är dock väldigt svårt att sia om detta...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT2011

Inlägg av Nils »

Firedancer skrev:Vad tror ni om chanserna för BII 22,50 och HP 1,4 i Lund? Helt kört eller? Med tanke på att det var 1,4 nu i höstas, så tänkte jag ändå att det kanske finns en chans. Å andra sidan har det ju redan diskuterats att det var en del sökanden som inte hängde med det nya systemet då. Men ändå, vad säger ni? :flinar:
Gränsen gick ner i 1,4 redan innan meritpoäng infördes, så det är mycket möjligt att 22,50/1,4 kan bli BII-gränsen i Lund även denna höst...
kaleidoscope

Re: HT2011

Inlägg av kaleidoscope »

Hej!

Jag är lite nyfiken på vad Nils (och övriga) tror om BGII på KI nu till hösten, med 22,5 + 1,7?
Gäst

Re: HT2011

Inlägg av Gäst »

Nils!
När du säger att antagningen kan gå under 22.5 hur långt under TROR du då att det kan sjukna?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT2011

Inlägg av Nils »

@ kaleidoscope:
Karolinskas BGII bör gå med 22,50+1,7. :)

@ Gäst:
Kanske 22,30 på något håll. Eftersom de nya antagningsförändringarna inte har hunnit "sätta sig" ännu så måste jag dock medge att gissningar om var gränsen kan gå kan kännas lite grann som att spå i inälvor...
Låst