Vilken chans ger reservplaceringarna?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Nils »

pokereve skrev:Reserv 2 i Lund!!! och reserv 1 i Umeå, antagen i Örebro :) (HP)
Dock vill jag så himla gärna in i Lund.. Snälla kom med positiva budskap!
När tror ni att de kan tänkas ringa? Kommer ha svårt att sova den närmaste tiden iom att jag vaktar telefonen med mitt liv.. !!..

Ändå sjukt tycker jag, i GBG halkade jag ner 45 platser och på många andra ställen likaså, i Lund bara 5 :/ Trodde nästan det var klappat och klart.. :konfys:

Mvh.
Dina reservplaceringar i Lund och Umeå ser väldigt lovande ut. Skulle gissa på samtal någon gång före uppropet... :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Nils »

pepsi skrev:Tjena Nils!

har jag någon chans att komma in tror du? är 5:e reserv i både lund och linköping i B4 kvoten (har 1,4 på hp)
chanserna är väl ganska små va?
Chanserna är väldigt små, är jag rädd - men det är inte fullständigt omöjligt; förra vårterminen antogs reserv #4 i Linköping.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Nils »

Gellie skrev:Jag kan helt enkelt inte låta bli att fråga om funderingar kring saken jag heller..

Efter att ha haft en 19:e reservplats efter första urvalet är jag nu, efter andra urvalet antagen i Örebro (BI-kvoten). Dock lockar, som många tidigare nämnt, detta lärosäte inte märkvärt...

Nu efter urval 2 är jag dessutom 6:e reserv i B1-kvoten (26 antagna) samt 7:e reserv i B1/HP-kvoten (26 antagna) i Göteborg. Hur ska man se på det? Är det hopplöst att sitta och krama telefonen?
Det saknas tyvärr ännu statistik för Göteborgs BI-reservantagning från ht 2010... men utifrån KI och Lund skulle jag gissa att du har en rysare framför dig - mitt enteriska nervsystem (d.v.s. min magkänsla) säger 50/50.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Nils »

jagheterlinnea skrev:Hej!
Vore jättetoppen om jag kunde få lite hjälp! 4e reserv Uppsala i Hp-kvoten, hur stora är mina chanser att komma in? Har redan lgh i Uppsala, är antagen till Lund men självklart skönast att stanna. När får man veta om man kommer in ungefär? Tack på förhand!
Mycket stora. Skulle gissa att du får ett samtal någon gång före uppropet. :)
(inga garantier dock)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Nils »

sara1 skrev:hej nils!
jag fick meritvärde 50 på PIL och ser nu att 88 % av de som fick det kom in redan i urval 1. Jag är nu 2a reserv i urval 2, och undrar om jag var den som hade mest otur med lottningen? tänkte höra också varför antalet antagna i den kvoten minskade mellan urval 1 och urval 2? till sist, vad är chansen för antagning? känns som de som sökt via intervju inte brukar ångra sig. och lönar det sig att dyka upp på uppropet eller kontakta skolan och säga att man fortfarande är intresserad? :)
Efter urval 1 återstod 3 reserver med meritvärde 50.
Hade du då reservplacering #3 så hade du mest otur...

Det är möjligt att skillnad i antalet antagna beror på ett överintag i urval 1 som syftar till att minimera reservantagningen i urval 2 och senare. Med tanke på hur svårt det kan vara att ordna bostad i Stockholm så vore det nog en klok strategi från KI:s sida.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Nils »

sarasbara skrev:Hej!

Jag är nu reserv i BG1-kvoten:

örebro: 19
linköping: 22
umeå: 25
göteborg: 28

Hur ser mina chanse ut? Inte särskilda stora, eller hur? :,( :nej:
I höstas antogs reserv #22 i Linköping och #23 i Umeå (vet ej hur det var i Göteborg).
Jag skulle därför gissa att du har hyfsade chanser till antagning men att du i sådana fall inte blir uppringd förrän sent i reservantagningsprocessen.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Nils »

woop skrev:Hur ser chanserna ut för reserv 6 i Lund antagningsbesked 2?
Är antagen i Göteborg, men Lund är prio 1. Hur gör jag rent praktiskt, antingen börjar jag i Göteborg eller har is i magen och väntar på Lund?
Vilken kvot?
sandra
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 dec 2010, 00:15

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av sandra »

Hej, jag undrar om någon vet hur stor chans det är att jag kommer in när jag är reserv nr 1 på KI i PIL-kvoten? Finns det någon statistik att hitta någonstans om reservantagning efter andra urvalet?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Nils »

sandra skrev:Hej, jag undrar om någon vet hur stor chans det är att jag kommer in när jag är reserv nr 1 på KI i PIL-kvoten? Finns det någon statistik att hitta någonstans om reservantagning efter andra urvalet?
Hej Sandra!

Statistik hittar du här:
http://läkarstudent.se/antagning.html#pil

Vårterminen 2009 blev reserv #5 antagen och vårterminen 2010 blev reserv #11 antagen.
Utifrån tidigare antagningar ser det alltså rätt bra ut. :)

(inga garantier dock)
sarasbara
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 dec 2010, 14:10

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av sarasbara »

Nils skrev: I höstas antogs reserv #22 i Linköping och #23 i Umeå (vet ej hur det var i Göteborg).
Jag skulle därför gissa att du har hyfsade chanser till antagning men att du i sådana fall inte blir uppringd förrän sent i reservantagningsprocessen.
Hm, vad jag har hört så är det fler reserver som blir inkallade på våren, så vi får se...Nils, du har ingivit mig någorlunda hopp inför framtiden! Tack! Då kanske man ska ställa sig i kö, ifall ifall...En fråga till: Om man missar när de ringer, ringer de genast vidare eller försöker de igen?
Låst