Vilken chans ger reservplaceringarna?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Nils »

loaloa skrev:Jag är också supernojig här. Är nr 13 till Gbg (prio 1) o 9 till Uppsala (prio 3). När börjar dom ringa in reserver om nu turen är på min sida? Och de ger väl en en chans att ringa tillbaka om man ser att de ringt o inte kunnat svara. Kommer ju förmodligen vara upptagen med skolan i örebro om de ringer kontorstider efter uppropet.
Är även reserv 19 till KI (prio 2) men det känns inte särskilt troligt.

Allt i hp-kvoten bör nämnas kanske
Reserv-inringning börjar direkt när en plats blir ledig, oavsett om det sker vid uppropet eller för att någon ringer dem genast och tackar nej till sin plats.

Jag skulle gissa att du blir reservantagen i både Uppsala och Göteborg men det kan hänga på håret, så ta inte ut någonting i förskott. :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

swamp skrev:Hej
Grattis ni som blev intagna i andra omgången!
Hoppade från reserv 27 till reserv 10 i andra urvalet. HP-kvot, GU. Det enda jag söker, så är nervig till bristningsgränsen tycker min kära familj :tokig: Vad tror ni om rörelser efter andra urvalet? I höstas rörde det sig 4 platser enligt studexp på GU, förra året osannolika 20 platser och innan dess lite varierat med ett läskigt medel kring 10 platser. Vad är anledningen till att många tycks tro att rörelserna borde vara större nu än låt säga för fyra år sedan då 2,0,2,5,2,10 var det antalet reserver som verkar ha kallats? Vill så gärna hålla med och sälla mig till optimisterna :glad: men tar tacksamt emot funderingar från er som har varit med ett tag..
Jag skulle gissa på antagning men det är, som du skriver, inte någonting som är särskilt säkert.

Jag tror att resonemanget går som följer:
* Det nya betygssystemet "knuffar över" många medelhöga hp-resultat från betygsplatser till hp-platser.
* Det är äldre ansökande som tenderar att ha högre hp-resultat.
* Äldre ansökande är mindre benägna att kunna flytta snabbt med kort varsel.

Alltså: det nya betygssystemet får fler äldre ansökande att antagas via hp-kvoten vilket medför att en större andel av de reservplacerade efter urval 2 kommer att vara oförmögna att tacka ja med kort varsel, varför ännu högre reservnummer kommer att tillfrågas än vad som tidigare var fallet.

Återstår dock att se hur mycket eller litet som ligger i detta resonemang.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

woop skrev:Hur ser chanserna ut för reserv 6 i Lund antagningsbesked 2?
Är antagen i Göteborg, men Lund är prio 1. Hur gör jag rent praktiskt, antingen börjar jag i Göteborg eller har is i magen och väntar på Lund?
Chanserna ser goda ut - i höstas antogs reserv #13 i Lunds BI-kvot. :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

quie skrev:Hej

Tänkte bara höra vad ni tror om min reservplats, ligger för tillfället som 1:a reserv i B1 (gymnasiebetyg) gruppen på Lunds universitet? Tror ni jag kommer komma in? Har mailat den ansvariga på instutionen i Lund om resultat från tidigare år men har inte fått något svar ännu. Är riktigt nervös då jag redan har tackat nej till både Linköping och Göteborg.

Mvh
Dina chanser ser mycket goda ut. :glad:
quie

Inlägg av quie »

Tro du de kommer höra av sig innan uppropet eller efter i mitt fall?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Innan, skulle jag tro.

(Uppsala ringde upp mig flera dagar innan deras upprop när jag hade reservplats #2 där.)
quie

Inlägg av quie »

Okej

Skall jag känna mig relativt säker på att jag kommer in?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Jag känner inte till något exempel på att reservplats #1 inte skulle ha räckt i Lunds gymnasiebetygskvot... det har som lägst varit reserv #6 som blivit antagen, ända sedan vårterminen 2007.
DrAmirando

Inlägg av DrAmirando »

Nils skrev: Jag skulle gissa på antagning men det är, som du skriver, inte någonting som är särskilt säkert.

Jag tror att resonemanget går som följer:
* Det nya betygssystemet "knuffar över" många medelhöga hp-resultat från betygsplatser till hp-platser.
* Det är äldre ansökande som tenderar att ha högre hp-resultat.
* Äldre ansökande är mindre benägna att kunna flytta snabbt med kort varsel.

Alltså: det nya betygssystemet får fler äldre ansökande att antagas via hp-kvoten vilket medför att en större andel av de reservplacerade efter urval 2 kommer att vara oförmögna att tacka ja med kort varsel, varför ännu högre reservnummer kommer att tillfrågas än vad som tidigare var fallet.

Återstår dock att se hur mycket eller litet som ligger i detta resonemang.
Hej!

Tror du alltså att fler reserver kan bli inkallade än förra våren? Antalet HP-platser har också ökat från 218 VT 10 till 265 VT 11 i urval 1 (KI minskar antal platser till andra urvalet) kan det påverka lite måntro?

Gott Nytt år alla!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Det är mycket möjligt.
Låst