Jag håller som bäst på med att fylla ut mitt Samlade Betygsdokument på KomVux. Satsar på att fixa 20,00, full meritpoäng (EnB, EnC, MaE, Bi-breddning, PsA och förhoppningsvis både Fy-breddning och Ke-breddning. Annanrs får jag fixa Omvårdnad och en breddningskurs plus Etik & Livsfrågor) och kanske även förbättra mitt Högskoleprov (har 1,6)...
Vad jag undrar är, har jag en rimlig chans, tror ni, att ta mig in på Karolinska Institutet eller Sahlgrenska Akademien till HT 2010? Jag hamnar i direktgruppen/Grupp I i och med att jag tar ut mitt Slutbetyg från KomVux (100% KomVux-betyg) och bör fixa 2,5 meritpoäng..
Som alla andra skulle jag ju naturligtvis vara överlycklig om jag kom in någonstans men jag har släkt och mycket kompisar i Stockholm och Göteborg så leker med tanken lite.
Så till andra frågan, jag har ju förhoppningar att ta mig in någonstans i Sverige men det verkar ju skilja ganska mycket på de olika lärosätena? Alla utom Sahlgrenska/GU använder sig av PBL, mer eller mindre vad jag har förstått..?
Tror personligen att "Göteborgsmodellen" är den jag skulle föredr/passa mig bäst men tar gärna emot mer info om hur det är i Göteborg.
Och Linköping verkar ha ett annat sätt med kurser vad jag har förstått, med större "kurser" terminsvis, dvs ingen ren "Anatomi-kurs" till exempel..?
Och sist, men inte minst.. Vad bör jag kraftsamla på att komma ihåg från mina gymnasie-/KomVux-kurser jag läser nu? Inom biologi, fysik (?) respektive kemi etc. Vad kan jag lägga mindre energi på att komma ihåg och vad är viktigast?
Kan ju gissa att biokemi, till exempel kan vara bra att komma ihåg lite extra bra men kanske fysikens mekanik inte lika mycket..? :oops:
Tack på förhand för eventuella svar och lycka till alla ni andra som vill komma in på läkarprogrammet!