Hur använder man ett stetoskop?

Frågor, svar, nyheter, artiklar, föredrag, et cetera.
LundVT13

Hur använder man ett stetoskop?

Inlägg av LundVT13 »

Hej allihopa, ska påbörja min första termin på läkarprogrammet Lund nu till våren och till julklapp fick jag ett stetoskop (Littmann Classic II S.E). En läkarvän till familjen nämnde att den var starkt rekommenderad för läkarstudenter. Nu till min fråga...hur använder man den?
Jag vet att det alltför tidigt för att bekymra sig om det men det skulle vara roligt om man kom lite småkunnig in till utbildningen och får "skina" lite. Nån som vill dela med sig av sina kunskaper, "Tips & tricks" på hur man använder ett stetoskop och vad man ska göra och INTE ska göra?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur använder man ett stetoskop?

Inlägg av empezar »

Öronmuffarna ska peka "framåt" när du sätter dem i öronen. Många sätter dem fel och då hör man jättedåligt. Vissa stetoskop har två membran. Då gäller det att man inte står och försöker lyssna med fel membran aktiverat (man vrider slangen på dessa för att byta mellan det lilla och det stora membranet). Vissa stetoskop har ett kombinationsmembran där man får trycka lite hårdare för att komma åt det mindre membranet. Det mindre är bra för höga frekvenser medan det större är bättre på låga frekvenser.

Det man lyssnar på med ett stetoskop är lungor (glöm inte höger mellanlob och apex), hjärta (glöm ej karotider) och mage (tarmljud).

Här är en video som visar hur lungans ytanatomi ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=2ljL2HU ... creen&NR=1

Jag brukar lyssna i fyra olika höjder på patientens rygg. Jag lyssnar systematiskt från vänster till höger sida, och sedan ner en nivå. Sedan lyssnar jag på apex (alltså ovanför nyckelbenen) och på höger mellanlob (under armhålan i höjd med bröstvårtan). Hör man något misstänksamt kan man perkutera (hålla ett finger på ryggen och knacka bestämt på fingret för att framkalla ett trumliknande ljud). Hör man dämpade ljud på ena sidan men inte på andra sidan kan det betyda att man har vätska i lungan. Hör man ett trumliknande ljud på ena sidan kan det vara en pneumothorax (att lungsäcken fått ett hål och lungan sjunkit ihop).

Hur man lyssnar på hjärtat: https://www.youtube.com/watch?v=83CBjj9dMRc

I videon verkar de inte lyssna på karotiderna. Det är alltså över halsen på höger och vänster sida. Hör man blåsljud där kan det vara stenoser i kärlen. En annan viktig sak är att man med andra handen bör känna efter pulsen i patientens handled. Då blir det lättare att identifiera om hjärtslaget man hör är den första eller andra hjärttonen.

Att lyssna på magen handlar bara om att höra tarmljud över hela magen. Man ska lyssna i upp till 30 sekunder innan man "ger upp". Hör man inget tarmljud kan det betyda att patienten t ex har tarmvred. Det viktiga är att man lyssnar på magen INNAN man palperar den (alltså klämmer), annars kan ens palpation gett upphov till tarmljuden man hör. Detta är tydligen någonting som gör att folk blir stämda i USA. Alltså om de missar ett fynd pga detta.

Det finns egentligen hur mycket som helst att säga om det här...
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
LundVT13

Re: Hur använder man ett stetoskop?

Inlägg av LundVT13 »

Wow att stetoskopet har så många olika applikationer, det är just sånt här som inspirerar en att vilja bli läkare. Tack så mycket empezar för inlägget, kommer sannerligen läsa och ta en titt på videolänkarna :smart:
Skriv svar