Transfer till Umeå universitet?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Viktor
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 mar 2009, 22:10

Transfer till Umeå universitet?

Inlägg av Viktor »

Hej alla och tack Nils för en bra sajt!

En liten fråga om det här med transfer till Umeå universitet. Jag har hört folk säga att det är såpass många som söker om ett byte att de i många fall inte ens läser ansökningarna från utomlands, är det såhär eller läser de alla ansökningar? Detta gäller givetvis då det finns plats, finns ej plats görs ingen utredning och då är det onödigt och läsa igenom alla snyfthistorier.

Är det enklare att komma in om man har fått besked om sjukdom? Jag har till exempel nyss fått en Crohns diagnostiserad, har jag då enklare att komma in än någon som skriver att de vill byta för att de inte trivs eller liknande? Vad jag väl egentligen undrar är vad dom går efter?

Sedan undrar jag om det är någon här som går t2/t3 i Umeå som kan berätta om det ens finns platser att tillgå?

V
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Transfer

Inlägg av Nils »

Enligt deras egna information används endast lottning när antalet ansökande överskrider antalet lediga platser. Jag såg ingenting om att utlandsstuderande skulle förfördelas eller att sjuka skulle gynnas.

http://www8.umu.se/medfak/utbildning/la ... g_sen.html

Jag skulle dock gissa att det inte vore omöjligt att få plats vid UmU - men du bör nog egentligen fråga en av studievägledarna där om detta.
Viktor
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 mar 2009, 22:10

Re: Transfer

Inlägg av Viktor »

Har dragit iväg ett mail till någon form av studievägledare på med.fak. Man tycker ju nästan att de borde prioritera sökande högre om de har barn i Sverige eller är sjuka och behöver vård kan man ju tycka, men det är ju sant som du säger att detta inte nämns någonstans. Man får väl hoppas att de är humana helt enkelt. Blir till och hålla tummarna! Tack för svar, har någon annan information som kan tänkas vara givande så hesitera inte och skriv!

v, tillbaka till guyton
Skriv svar