Umeå universitet fortfarande rött?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
mm91
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2012, 21:19

Umeå universitet fortfarande rött?

Inlägg av mm91 »

Hej!

Jag har sökt till läkarprogrammet, bland annat i Umeå nu till hösten. Jag har läst att Umeå universitet tidigare var ett universitet där vänstern var stark. Eftersom jag är engagerad i Liberala Ungdomsförbundet så undrar jag om så fortfarande är fallet och om jag kommer att få problem på grund av mina åsikter.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Umeå universitet fortfarande rött?

Inlägg av empezar »

När jag gick i Umeå kändes det väldigt obekvämt att prata om politik, eftersom många hatar moderater (eller valfritt högerparti) nästan lika mycket som de hatar sverigedemokrater i Umeå (mitt ex sa ordagrant "jag har blivit uppfostrad att hata moderater"). Men eftersom jag aldrig gick ut med att jag var höger så kan jag inte svara på hur stigmatiserad man blir. Det blev dock riktigt obehaglig stämning så fort man uttryckte stöd för en högeridé. Mitt tips är att inte snacka så mycket politik om du är höger. Vänstern gillar att hata.

Eller så kan du välja bekantskapskrets efter vad de har för partisympatier. Det finns högerfolk i Umeå också, men de är svåra att hitta eftersom få av dem ger uttryck för det. Det är väl ungefär som att vara homosexuell i Saudiarabien.

Om någon annan i Umeå har en annan erfarenhet av detta får ni gärna dela med er :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Cedric
Inlägg: 24
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:53

Re: Umeå universitet fortfarande rött?

Inlägg av Cedric »

De olika falangernas studerandeförbund (där bl.a. Moderata Studenter & vänsterpartiets dito medverkar) i Umeå Studenkår kommer då bra överens med varandra, iaf.

Det finns mycket studenter i Umeå, gröna & röda åsikter är visserligen vanliga, men allt annat än förhärskande.

Snarare är Umeås röda stämpel en kvarleva från 70-talet som inte avspeglar dagens verklighet där politik inte diskuteras speciellt mycket alls. Du lär knappast få problem.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Umeå universitet fortfarande rött?

Inlägg av empezar »

Cedric skrev:Snarare är Umeås röda stämpel en kvarleva från 70-talet som inte avspeglar dagens verklighet där politik inte diskuteras speciellt mycket alls. Du lär knappast få problem.
Menar du en mer objektiv verklighet än den jag upplevde, eller är det din subjektiva åsikt? Jag säger inte att du har fel; det låter bara som att du framför en sanning.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Cedric
Inlägg: 24
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:53

Re: Umeå universitet fortfarande rött?

Inlägg av Cedric »

Efter att ha pratat med folk som varit verksamma i studentlivet på 70-talet som beskriver en tillvaro där det i princip tävlades om att vara mest revloutionär sluter jag mig till att den röda stjärnan inte glöder fullt så starkt, såhär 30 år senare.

Kollar man på kårvalet till Umeå Studentkår 2012 framgår att moderater får 20% & liberaler 10% av rösterna. V & S ligger på 25% vardera.
Så nog finns det gott om studenter i Umeå som är höger.

http://www.umeastudentkar.se/default.asp?P=286
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Umeå universitet fortfarande rött?

Inlägg av empezar »

Cedric skrev:Efter att ha pratat med folk som varit verksamma i studentlivet på 70-talet som beskriver en tillvaro där det i princip tävlades om att vara mest revloutionär sluter jag mig till att den röda stjärnan inte glöder fullt så starkt, såhär 30 år senare.

Kollar man på kårvalet till Umeå Studentkår 2012 framgår att moderater får 20% & liberaler 10% av rösterna. V & S ligger på 25% vardera.
Så nog finns det gott om studenter i Umeå som är höger.

http://www.umeastudentkar.se/default.asp?P=286
Att V får 25 procent visar hur rött Umeå fortfarande är. Just på läkarprogrammet tyckte jag mig inte se många som var öppet höger. Det var kanske en eller två. Men det kan ju vara som du säger att man inte pratar politik. Vänstern är dock mycket högljuddare än vad högern är så det kan ju ge sken av att det är en större förskjutning åt vänster än det egentligen är.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Cedric
Inlägg: 24
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:53

Re: Umeå universitet fortfarande rött?

Inlägg av Cedric »

Vänstern överlag är väl generellt mer populärt hos den unga population som studenter är, jag tror inte det är unikt för Umeå på något vis.

Jämför t.ex. med Stockholms Universitets studentkår.
Vänstern ligger även där över det moderata studentförbundet.
http://www.sus.su.se/sites/sus.su.se/fi ... _-_raw.pdf

Detsamma gäller Uppsala Universitets kår, av 40 platser har vänstern 5 mandat mot moderaternas 4.
Kuriosa: feministiskt Initiativ (!) sitter även de på 5 mandat.

http://www.uppsalastudentkar.se/karens- ... ullmaktige

Umeå verkar långt ifrån vara unikt i sin rödhet när det kommer till universitet.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Umeå universitet fortfarande rött?

Inlägg av empezar »

Kanhända att du har rätt. Även i Uppsala tycker jag det är väldigt mycket vänsteråsikter som vädras. Men klimatet är mycket bättre än jag upplevde det i Umeå, där jag kanske umgicks med "fel" personer (dock tycker jag politisk läggning är rätt oväsentlig i valet av vänner, så att jag har poängterat det).
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar