Vilka böcker T1 Lund?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Vilka böcker T1 Lund?

Inlägg av IKA »

Hej hej
Andra dagen på T1, dags att beställa böcker. Men listan vi fått är lång som ett tal av Castro.... Någon som har tips om vilka som är bra och vilka man ska undvika?

Hoppas på svar!
IKA :tunga:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilka böcker T1 Lund?

Inlägg av Nils »

IKA skrev:Hej hej
Andra dagen på T1, dags att beställa böcker. Men listan vi fått är lång som ett tal av Castro.... Någon som har tips om vilka som är bra och vilka man ska undvika?

Hoppas på svar!
IKA :tunga:
Har du möjlighet att posta listan här så att vi vet vilka böcker vi förväntas ha åsikter om? :blinkar:
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Re: Vilka böcker T1 Lund?

Inlägg av IKA »

Frågade mest fd T1 i Lund men vill du hjälpa mig så... GÄRNA!!!

Genetik:
Thompson & Thompson: Genetics in Medicine, Saunders
Turnpenny & Ellard: Emery´s Elements of Medical Genetics, Churchill Livingstone
Strachan & Read: Human Molecular Genetics, Springer

Anatomi:
Moore, K L & Agur, A M R: Essential Clinical Anatomy, Lippincott Williams & Wilkins
Moore, K L & Dalley, A F: Clinically Oriented Anatomy, Lippincott Williams & Wilkins
Drake, Vogl & Mitchell: Gray´s Anatomy for Students, Elsevier

Anatomiatlas:
Sobotta: Atlas of Human Anatomy, vol 1 & 2, Elsevier
Agur & Dalley: Grant´s Atlas of Anatomy, Lippincott
Netter: Atlas of Human Anatomy, Saunders
Feneis: Anatomisk bildordbok, Liber

Fysiologi:
Berne & Levy: Physiology, Elsevier
Boron & Boulpaep: Medical Physiology, Saunders

Anatomi/fysiologi:
Marieb E N: Human Anatomy & Physiology, Pearson Benjamin Cumming

Neurobiologi: Brodal, P: The Central Nervous System, Structure and Function, Oxford University Press
Purves, D et al (eds): Neuroscience, Sinauer
Kandel, E et al: Principles of Neural Science, McGraw-Hill

Immunbiologi:
Murphy, K et al: Immunobiology, Garland Science
Abbas, A K & Lichtman, A H: Basic Immunology, Functions and Disorders of the Immune System, Saunders
Doan et al: Lippincott´s Illustrated Reviews Immunology, Lippincott
Abbas AK & Lichtman AH: Cellular and Molecular Immunology, Saunders

Cellbiologi:
Alberts, B et al: Essential Cell Biology, Garland Science
Alberts, B et al: Molecular Biology of the Cell, Garland Science
Pollard T et al: Cell Biology, Saunders
Lodish, H et al: Molecular Cell Biology, WH Freeman and Company
Cooper, G M: The Cell - A Molecular Approach, WH Freeman and Company

Tack på förhand!!!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilka böcker T1 Lund?

Inlägg av Nils »

Med reservation för att detta är subjektiva åsikter...


Jag använde inte riktigt någon anatomibok förutom Feneis (som för övrigt används för snabb och effektiv inlärning i "Frågebanken" här på läkarstudent.se).

För fysiologi är troligen Boron det bättre alternativet - den andra har fått smeknamnet "burn it and leave it", enligt en kursare till mig.

Har du en anatomiatlas och en fysiologibok så blir Marieb nästan överflödig. Den är visserligen bra för introduktionskursen men den räcker inte till för senare fysiologi.

Genetik-böckerna kan du förmodligen låna eller läsa på biblioteket, det behövs troligen inte särskilt mycket ur dem.

För neurobiologi kan Purves vara ett bra alternativ, dock behövs boken troligen inte omedelbart och du bör därför vänta och istället fråga faddrar/äldrekursare om vilken bok de rekommenderar.

För immunbiologi är det Basic Immunology ("lilla Abbas") eller Lippincott som gäller.

För cellbiologi kan "the cell" (stor, grå med "the cell" på framsidan) vara ett bra alternativ, dock bör du vänta och fråga äldrekursare om vad de rekommenderar utifrån deras erfarenheter av kursen.
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Re: Vilka böcker T1 Lund?

Inlägg av IKA »

:tummarupp:

Tack tack!!
The Cell har jag liggande, har redan läst 20 p cellbiologi men min 8 år gamla bok är nog out of order. Genetiken har jag också liggande, även den 8 år och den kan nog funka med lite komplement.

Återigen TACK och slängpussar i massor!
Caracol

Re: Vilka böcker T1 Lund?

Inlägg av Caracol »

Nils skrev:Med reservation för att detta är subjektiva åsikter...


Jag använde inte riktigt någon anatomibok förutom Feneis (som för övrigt används för snabb och effektiv inlärning i "Frågebanken" här på läkarstudent.se).

För fysiologi är troligen Boron det bättre alternativet - den andra har fått smeknamnet "burn it and leave it", enligt en kursare till mig.

Har du en anatomiatlas och en fysiologibok så blir Marieb nästan överflödig. Den är visserligen bra för introduktionskursen men den räcker inte till för senare fysiologi.

Genetik-böckerna kan du förmodligen låna eller läsa på biblioteket, det behövs troligen inte särskilt mycket ur dem.

För neurobiologi kan Purves vara ett bra alternativ, dock behövs boken troligen inte omedelbart och du bör därför vänta och istället fråga faddrar/äldrekursare om vilken bok de rekommenderar.

För immunbiologi är det Basic Immunology ("lilla Abbas") eller Lippincott som gäller.

För cellbiologi kan "the cell" (stor, grå med "the cell" på framsidan) vara ett bra alternativ, dock bör du vänta och fråga äldrekursare om vad de rekommenderar utifrån deras erfarenheter av kursen.
Jag har netters anatomibok, den engelska versionen.. är den mycket sämre än den tyska med latin?

tack på förhand
medstud1
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2012, 12:27
Kontakt:

Re: Vilka böcker T1 Lund?

Inlägg av medstud1 »

Nils skrev: För fysiologi är troligen Boron det bättre alternativet - den andra har fått smeknamnet "burn it and leave it", enligt en kursare till mig.
Boron kallades "Boring and Bullshit" i min klass :D .

Nä läs hellre Fysiologi en svensk bok. Rekommenderas varmt.
Böcker är bra men internet bäst. Min hemsida med medicinlänkar: http://medstud.jimdo.com
Läkarstudent på KI. @medstudlinks
Skriv svar