Hoppa på ett forskningsprojekt T1 Lund?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Safari

Hoppa på ett forskningsprojekt T1 Lund?

Inlägg av Safari »

Hej,

Jag har sökt inför VT14 till Lund som prio 1 och enligt statistiken så borde jag komma in. Det jag undrar är om någon har erfarenhet av att forska vid sidan av läkarstudierna? Dvs om någon har försökt eller hoppat in på något forskningsprojekt och vill dela med sig av sin erfarenhet?

Jag undrar också om det är fördelaktigt att läsa mer kemi vid sidan av om man vill forska deltid, jag har sökt Allmän kemi 7,5 Hp och Biokemi grundkurs 7,5 Hp och hade tänkt läsa dessa vid sidan av läkarstudierna. Tacksam för tips på andra bra kurser/böcker som kan hjälpa mig utveckla kunskaper som jag har nytta av om jag lyckas hoppa på ett forskningsprojekt under T1. :flinar:

Har bifogat kursinfo för de 2 kurserna nedan;

Biokemi 7,5 hp
Kursinnehåll
Föreläsningar: Proteiners uppbyggnad och funktionella gruppers syra-basegenskaper. Proteiners rening och karaktärisering. Nukleinsyrornas uppbyggnad och funktion. Flödet av genetisk information. Basala verktyg för studier och modifiering av nukleinsyror. Övergripande principer för enzymers arbetssätt och reglering. Centrala katabola energiomsättningen i cellen: glykolys, citronsyracykeln och oxidativ fosforylering. Fotofosforylering och NADPH-produktion.
Laborationer: Syftet med laborationerna är att ge träning i grundläggande laborativ biokemi, och samtidigt knyta an till delar av kursens teoretiska innehåll. Ett mindre teoretiskt projekt ger träning i biokemisk informationssökning samt kommunicerande av biokemisk information.

Allmän kemi 7,5 hp
Föreläsningar och övningar: Atomers orbitaler och modeller för kemisk bindning. Intermolekylär växelverkan. Egenskaper hos ljus och uppkomsten av ljusabsorption, fluorescens och emission. Introduktion till analytisk molekyl och atomabsorption. Stökiometri. Gaslagarna. Syra-basjämvikter i vattenlösningar. Elementär termodynamik, kemiska grundbegrepp som entalpi, entropi och fri energi.
Laborationer: Grundläggande tekniker vid kemisk analys. Lösningsberedning. Principer för volumetriska titreringar. Beräkningar på titrerdata. Signifikanta siffror. Noggrannhet och precision. Grundläggande statistik för kemisk analys. Säkerhet på laboratoriet.
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Hoppa på ett forskningsprojekt T1 Lund?

Inlägg av AMB »

jag läser de 2 kurserna på biomedicinprogrammet i Lund, om du ska ha nytta av dem är beroende på vad du vill forska inom, biomedicin är mycket åt kemihållet o forskningen är inriktad på grundforskning. Biokemin läser man väl även på läkarprogrammet...
vad gäller forskningsprojekt under studierna har Lund sommarprojekt som man kan ansöka om att delta i, om de även är för läkarstudenter vet jag inte..
Safari

Re: Hoppa på ett forskningsprojekt T1 Lund?

Inlägg av Safari »

Hej,

Tack. Jag tror att jag kanske kan skippa biomedicin då jag förmodligen kommer ha de bitarna inbakade i läkarprogrammet. Forska på läkemedel kanske är ett alternativ, frågan är hur mycket analyser som man gör själv som forskare och hur mycket man kan beställa. Primärt tänker jag att det kanske är nödvändigt att lära sig grundläggande kemi och få in lite labbvana men jag kan kanske avvakta och höra med någon på läkarprogrammet och sedan välja till något under höstterminen :glad:
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Hoppa på ett forskningsprojekt T1 Lund?

Inlägg av AMB »

Forskning är ju "teamwork" alla i "laget" är ju experter på sin del.... ;) Man kan ju inte allt om allt...
Safari

Re: Hoppa på ett forskningsprojekt T1 Lund?

Inlägg av Safari »

That's true :tummarupp:
Skriv svar