Sommarstipendium Lund 2013?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
momo
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 aug 2011, 22:24

Sommarstipendium Lund 2013?

Inlägg av momo »

Hej, ska påbörja min första termin i Lund nu till våren och hoppas även på att ansöka och bli antagen till ett sommarstipendium(http://www.med.lu.se/utbildning/utbildn ... ndier_2013), där man blir tilldelad en handledare under sommaren och får ha ett eget litet forskningsprojekt i åtta veckor.
Min fråga är om någon på forumet har erfarenhet om hur urvalet av de ansökande går till och vilka kriterier man bör ha för att kunna bli en sommarstipendiat? Kan man ens som T1?
Personligen har jag ingen som helst aning på vad som krävs eller vad ett sommarstipendium går ut på men att få möjligheten att forska under sommaren låter som en riktig erfarenhet jag vill ha med mig under min läkarkarriär. Någon som vill berätta hur jag bör gå tillväga?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Sommarstipendium Lund 2013?

Inlägg av Wiiizzy »

Du kommer att informeras om detta under T1.
Ja, det går att få stipendiet efter termin 1 men äldrekursare prioriteras. Lite osäker på hur många som fick i min klass efter termin 1 men det var nog i storleksordningen kanske 3-4 personer. Jag vet inte hur många som sökte.

Jag har för mig att det är meriterande att ha sökt tidigare så om du inte får till sommaren har du bättre chans att få nästa sommar. Du bör därför definitivt söka om du är intresserad. I regel krävs inga speciella kvalifikationer. Det kan se lite olika ut men i de fall jag hört om har arbetsuppgifterna varit ganska enkla och monotona.

Men som sagt info kommer under T1 så det är bara att vänta.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Sommarstipendium Lund 2013?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Wiiizzy, jag undrar bara om du vet något angående sommarstipendiums för och nackdelar?
En annan fråga, är det sant att man bli struken från läkarutbildning om man väljer att forska?
Tack på förhand :)
Mustafa Al-Attar
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Sommarstipendium Lund 2013?

Inlägg av Wiiizzy »

Kommer inte direkt på några nackdelar mer än att somliga kanske inte tycker att det är kul samt att man blir upptagen en period under sommaren och därmed inte kan resa/jobba då. Pengar är ju alltid trevligt, det kan vara kul, det ger viss erfarenhet, är meriterande och kan ge kontakter.

Har lite dålig koll på detta egentligen, men läkarstudier är ju officiellt sett på heltid och man kan därför i normalfallet inte forska på heltid också (under terminerna, sommaren går ju utmärkt, därav sommarstipendiet). Sedan finns det ju en del som forskar lite under terminerna också och där kan lösningarna se lite olika ut. Är man engagerad i ett projekt kan det ju vara ganska svårt att släppa det helt. Man kan även ta uppehåll för att forska och fortsätta studierna vid senare tillfälle.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Sommarstipendium Lund 2013?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Detta innebär att om jag skulle vilja forska i sommaren bara, riskerar jag inte att bli struken ifrån utbildningen eller hur?
Tack igen :)
Mustafa Al-Attar
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Sommarstipendium Lund 2013?

Inlägg av Wiiizzy »

Nej, nej, du blir inte struken. Det hade ju varit hemskt. För det första så vill ju universiteten uppmuntra forskning och för det andra har de inget att göra med vad du väljer att göra på sommaren.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Sommarstipendium Lund 2013?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Jätte bra; Tack så mycket Wiiizzy :) Önskar dig all lyckan :)
Mustafa Al-Attar
LundVT13

Re: Sommarstipendium Lund 2013?

Inlägg av LundVT13 »

Wiiizzy skrev:Du kommer att informeras om detta under T1.
Ja, det går att få stipendiet efter termin 1 men äldrekursare prioriteras. Lite osäker på hur många som fick i min klass efter termin 1 men det var nog i storleksordningen kanske 3-4 personer. Jag vet inte hur många som sökte.

Jag har för mig att det är meriterande att ha sökt tidigare så om du inte får till sommaren har du bättre chans att få nästa sommar. Du bör därför definitivt söka om du är intresserad. I regel krävs inga speciella kvalifikationer. Det kan se lite olika ut men i de fall jag hört om har arbetsuppgifterna varit ganska enkla och monotona.

Men som sagt info kommer under T1 så det är bara att vänta.
Grymt svarat men jag har en fråga däremot nu när man tittat på Lunds hemsida. Vad är skillnaden mellan sommarstipendiat 2013 och sommarforskarskola 2013
http://www.med.lu.se/utbildning/utbildn ... kolan_2013
http://www.med.lu.se/utbildning/utbildn ... ndier_2013
AMF

Re: Sommarstipendium Lund 2013?

Inlägg av AMF »

Sommarforskarskola kan bara sökas efter att man fått sommarstipendium en gång innan.

En annan sak att komma ihåg är att även om du inte får fakultetens stipendie kan du själv kontakta en forskningsgrupp och fråga om de har lust att betala stipendiet istället för fakulteten, som ändå bara betalar 50%. Då vet de dessutom att du är extra engagerad och låter dig ev. Göra roligare saker(t.ex. Sköta cellodlingar/jobba i djurhuset istället för vara datasammanställning)

Allt gott!
LundVT13

Re: Sommarstipendium Lund 2013?

Inlägg av LundVT13 »

Det är tänkt att jag ska påbörja läkarstudierna i Lund nu till våren och har lite problem med att fylla i blanketten till sommarstipendiumet 2013. Där specificerar de på att man ska fylla i vilken termin man närvarade under hösten 2012. Då jag ska börja nu till våren vet jag ej vad jag ska skriva.
Ska jag lämna raden blank, får man ens söka om sommarstipendie om man börjar på våren? Skulle verkligen uppskatta svar snarast...
Skriv svar