Får man välja?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Lundlakarstudent

Får man välja?

Inlägg av Lundlakarstudent »

Gällande Lund:
"Efter termin 3 delas läkarstudenterna upp i två lika stora parallella klasser, en i Lund och en i Malmö. Efter termin 5 läser sedan ungefär en femtedel av studenterna, från både Lund och Malmö, resten av utbildningen i Helsingborg"

Är det någon som skulle kunna förklara hur utlokaliseringarna sker och om man får välja eller ha någon typ av förstahandsval till var man vill bli utlokaliserad eller är det bara att acceptera det man blev tilldelat?
Frågar eftersom att jag vill helst stanna i Lund pga personliga skäl.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Får man välja?

Inlägg av Nils »

Om jag inte minns fel eller systemet har ändrats så fungerar det på detta sättet:

Först anger alla vilket alternativ de föredrar (Lund-Lund, Lund-Helsingborg, Malmö-Malmö eller Malmö-Helsingborg).

De som har valt alternativ som inte överskrider sitt tilldelade antal platser får alltid sitt önskemål.

De alternativ som får fler sökande än platser lottar över sökande till de andra grupperna, åtminstone om ingen byter frivilligt till något av de mindre sökta alternativen.
Lundlakarstudent

Re: Får man välja?

Inlägg av Lundlakarstudent »

Men finns det ingen möjlighet att överklaga p.g.a. av särskilda/personliga skäl eller tar de ingen hänsyn till liknande?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Får man välja?

Inlägg av Nils »

Som jag minns det så fanns det möjlighet att få förtur till ett visst val beroende på omständigheter, t.ex. forskning. Minns dock inte exakt vilka de andra var.

För att få mer definitiv klarhet om ifall dina specifika personliga skäl skulle göra skillnad så är det säkrast att du kontaktar läkarprogrammets studievägledare.
Skriv svar