Göteborg: läkarstudenter gyn-undersökte sövd kvinna utan lov

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Göteborg: läkarstudenter gyn-undersökte sövd kvinna utan lov

Inlägg av Nils »

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gynun ... 995551.svd
Kvinnan sövdes ner inför undersökningen och sedan fick några studenter gå in i salen och undersöka kvinnans underliv. Studenterna upplevde inte att deras närvaro var förankrad hos patienten.

Kursansvarig överläkare bekräftar det inträffade och säger att han nu tänker ställa den ansvariga läkaren till svars, eftersom patientens godkännande alltid måste inhämtas.

Enligt en källa till Aftonbladet är det vanligt att studenter genomför gynundersökningar utan patientens medgivande. Christian Munthe, professor i praktisk filosofi och expert på medicinsk etik, säger till tidningen att man kan utgå från att fenomenet förekommer på alla universitetssjukhus, som ett resultat av en gammal kultur.
De ansvariga vid läkarprogrammen är nuförtiden väldigt noga med att påpeka att det är viktigt att inte göra dylika saker utan patientens tillåtelse.

Denna incident kan mycket väl komma att användas som illustrerande exempel för den kommande kullen av förstaterminare.
g211
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:52

Re: Göteborg: läkarstudenter gyn-undersökte sövd kvinna utan lov

Inlägg av g211 »

Nils skrev:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gynun ... 995551.svd
De ansvariga vid läkarprogrammen är nuförtiden väldigt noga med att påpeka att det är viktigt att inte göra dylika saker utan patientens tillåtelse.

Denna incident kan mycket väl komma att användas som illustrerande exempel för den kommande kullen av förstaterminare.
Förvånar mig inte speciellt mycket.

Däremot kan man ifrågasätta om alla läkarstudenter är så flata att de först tafsar på kvinnan och sedan i efterhand springer och skvallrar för rektorn, borde man inte om man vet att man gör fel kanske... inte göra det?
Doctor
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 jan 2010, 05:22
Kontakt:

Re: Göteborg: läkarstudenter gyn-undersökte sövd kvinna utan lov

Inlägg av Doctor »

Nämen sjutton! Fy på dem :blinkar:
I love this site.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Göteborg: läkarstudenter gyn-undersökte sövd kvinna utan

Inlägg av Solen08 »

Kan avslöja att man oftast inte tillfrågar även i vaken tillstånd (gynakuten, förlossningen)...men betyder väl inte heller att kvinnan tillåter att undersökningen utförs av en kandidat eller att kandidaten öht är med. Vissa vet tom inte att man har rätt att neka.

Jag tycker att det var nonchalant av barnmorskorna att dra in flera kandidater in på min förlossning (KI, Solna) utan att fråga mig/läsa mitt förlossningsbrev. Med en av barnmorskorna fick jag tom "tjafsa" mellan värkarna att jag inte vill ha massa kandidater med. Tur att jag hade min man med - han fick säga ifrån. Man befinner sig ett sådant utsatt läge vid förlossningen eller när man hamnar på gynakuten. Och det betyder väl inte att man som läkare/barnmorska/kandidat får "passa på".

Hörde massor av liknande berättelser från andra kvinnor. Den värsta är, enligt mig, när de släppte in en stor grupp (på ca 5-8 pers) av läkarkandidater under utdrivningsskede för att de ska kolla hur en förstföderska krystar och ett barn kommer ut. Utan att fråga innan såklart. Kvinnan i fråga var en ensamstående mamma då (så hon var ensam på förlossningen).

Skapar inte tillit direkt. Jag är livsrädd nu för att behöva bli sövd...Behöver väl inte tala om att kvinnor med sådana tråkiga erfarenheter är inte så pigga på kandidater. Hela livet ut...
Skriv svar