Föreläsningar och kurslitteratur

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Student

Föreläsningar och kurslitteratur

Inlägg av Student »

Hej, har förstått att det som utmärker Göteborgs läkarprogram är att det är mycket föreläsningar. Men har man tid att läsa i kurslitteraturen ordentligt utöver föreläsningarna? Funderar på att byta till Göteborgs läkarprogram men är lite orolig ifall det är så mycket föreläsningar att man inte får tid till självstudier.
Olle

Föreläsningar och kurslitteratur

Inlägg av Olle »

Hej,

nu studerar jag visserligen inte vid GU men jag har vänner som pluggar där och jag har inte uppfattat dem som att det är extremt mycket föreläsningar eller att de inte har tid till att läsa - flera av dem jobbar vid sidan om studierna och det funkar bra.
-Så att man inte skulle ha tid att läsa kurslitteraturen tror jag verkligen inte att du behöver oroa dig för! Belastningen beror väl på vilken termin du befinner Dig på. Av nyfikenhet, vilket universitet och termin läser du nu? :) Lycka till!
Student

Föreläsningar och kurslitteratur

Inlägg av Student »

Tack för svaret! Läser i Linköping just nu, där jag förvisso trivs hyfsat med PBL. Anledningen till att jag funderar på att byta är p.g.a. sociala skäl och inte för att undervisningen här är undermålig.
Ducimus
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 aug 2014, 18:14

Föreläsningar och kurslitteratur

Inlägg av Ducimus »

Vilken termin läser du i Linköping?
Pluggar själv i Linköping och försöker byta till Lund nu till våren, också av sociala skäl. Går själv termin 1.
/Robban
Lund

Föreläsningar och kurslitteratur

Inlägg av Lund »

Går i lund, tänker byta till linköping haha
Nyfiken

Föreläsningar och kurslitteratur

Inlägg av Nyfiken »

Lund skrev:Går i lund, tänker byta till linköping haha
Varför vill du byta från Lund till Linköping?
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Föreläsningar och kurslitteratur

Inlägg av Elodone »

Jag läser i Gbg. Just nu läser vi molekylär cellbiologi som är en rätt "tung" kurs. Våran längsta dag under den här kursen har varit 10-16 och jag tror bara att vi har haft två sådana dagar hittills. De första veckorna i kursen hade vi många dagar som var typ 10-14 eller 10-15 och just nu har vi nästan bara halvdagar (9-12 eller 13-16) förutom när vi har labb eller frivillig gruppundervisning eller så. Så det finns gott om tid att läsa i kurslitteraturen också. Nu läser jag T1 och har inte kommit in i det riktigt än så jag tycker ändå att det är mycket att göra men det är nog mest för att jag inte har någon riktigt bra studieteknik än. Jag vet inte hur mycket föreläsningar det är på senare kurser men jag har vänner som läser senare terminer och de säger att studietakten blir lugnare (eller så har de bara blivit effektivare, jag vet inte) Men av det vi har läst så känns det som att de har lagt ett luftigare föreläsningsschema när det är mycket nytt att lära sig. Jag har inte läst PBL så jag vet inte hur mycket man hinner läsa i boken där men jag använder mina kursböcker väldigt mycket. Sedan finns det andra som tycker det räcker med föreläsningarna så att de inte ens köper böckerna. Men jag tror inte du behöver oroa dig för att inte hinna med självstudier :). Som Olle skrev ovan är det många som hinner med jobb eller ideella engagemang, speciellt längre fram i utbildningen. Om du vill veta hur schemat kan se ut så finns de upplagda här: http://gul.gu.se/public/courseId/38181/ ... licPage.do (i vänstra menyn kan du välja termin och där under ligger de). Tänk på att det är en del gruppundervisningar så schemat är inte så fullt som det ser ut att vara ;).
gomez
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 dec 2012, 14:41

Föreläsningar och kurslitteratur

Inlägg av gomez »

Hej! Jag läser T4 på GU och har hittills inte köpt en enda bok. Att gå på föreläsningarna, ta anteckningar och kunna det som föreläsarna tagit upp räcker garanterat för att bli godkänd på tentorna. Därmed minskar behovet av att läsa kurslitteratur. De i min klass som köper böcker gör det antingen för att de vill få saker förklarade för dem på annat sätt, eller pga att de missar en del föreläsningar. Föreläsningar är 2-8 timmar/dag, varje dag, och det är inga problem att hitta tid att läsa kursbok/gå igenom anteckningar/göra tentafrågor. Jag personligen trivs väldigt bra med upplägget, allt är strukturerat väldigt bra och det råder nästan aldrig några tvivel om vad du behöver kunna för att tentorna ska gå fint.

Till personen som går T1 som skrev ovan. Det blir inte direkt lugnare men det blir däremot väldigt mycket mer intressant. MCB är fruktansvärt tråkigt (och lärarna ännu tråkigare) och detta bidrar nog mycket till att det känns "tungt". Kämpa på, det blir bättre sen :) Vi har alla olika inlärningstekniker men den som generellt sett är mest effektiv är att göra tentafrågor, mer tentafrågor, följt av oändligt många fler tentafrågor. Att lära sig något utifrån en fråga är en bra inlärningsmetod, dessutom är chansen att frågor återanvänds väldigt stor. Lycka till :)
Skriv svar