Sociala livet i göteborg

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
anonym

Sociala livet i göteborg

Inlägg av anonym »

Hej!

Jag tänker söka till Göteborgs universitets läkarutbildning på vt -15. Jag undrar bara hur det är att vara student i Göteborg. Det är inte direkt en studentstad som Lund och Uppsala, därför undrar jag om det finns någon som kanske studerar, för närvarande, i läkarprogrammet i GU som kan förklara lite hur det ser ut utanför skolan. Finns det mycket "studentliv" utanför skolan? Finns det något överhuvudtaget? För jag har väldigt svårt att se hur det är i en storstad som Göteborg, om det finns någon sammanhållning som beskrivs vid Lund eller Uppsala.
Kirurgen

Re: Sociala livet i göteborg

Inlägg av Kirurgen »

Jag hade samma tankar som dig innan jag började i göteborg för ett par år sedan (sökte det som första hand). Studentlivet är rikt men vuxet, finns många kårer och små klubbar för olika intressen. Allt ifrån festkårer, till fotografi, fotboll m.m. Det är evenemang varje vecka så man nästa inte hinner med att delta på allting. Om man inte är aktiv i någonting särskilt så för man hela tiden erbjudanden från vänner och på facebook att gå med i olika slags evenemang och "Kårer". Göteborgs universitet i sig har ingen direkt studentkänsla, det är vi på medicinareberget som har en stark gemensamhet och håller ihop.
Personligen gillar jag aktiviteter och studentliv, men kanske inte den trashiga studentkulturen där man går i overallen och super varje dag och beter sig som luffare. Här är det mer "sofistikerat" men ändå många aktiviteter och lagom av allt. Dessutom så är läkarstudenterna i klassen mer ödmjuka jämfört med många andra städer, där det är mer snobberi. Har vänner som läser i Lund och Uppsala och klasskamraterna är inte alltid vänliga mot alla. I Göteborg har jag märkt att klasserna är mer öppna och liberala, ingen "soft mobbning" som brukar dyka upp i alla klasser.

Jag trivs bra, du är välkommen hit. Är det studentlivet du oroar dig för så, har du inget att oroa dig för!
anonym

Re: Sociala livet i göteborg

Inlägg av anonym »

Tack så hemskt mycket för ditt svar, jag uppskattar verkligen ditt perspektiv då det var väldigt betryggande för mig att höra detta!
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Re: Sociala livet i göteborg

Inlägg av Elodone »

Jag läser termin 1 i Göteborg och kan säga att det finns ett riktigt bra studentliv. Det finns mer aktiviteter, olika föreningar och annat än jag skulle hinna med. Det mesta verkar riktigt roligt! T ex medicinarespexet, en "Glee club", kör m.m. om man gillar att vara kreativ. Fredagspub med olika temat i kårhuset varje vecka. Ett utskott som sysslar med alla möjliga alkoholfria aktiviteter, ett fotoutskott, ett idrottsutskott, ett utskott som tar emot och gör roliga aktiviteter med internationella studenter, en förening för de som är intresserade av forskning... Jag skulle kunna fortsätta en stund till. Och det är bara det som finns "hos oss", andra studentkårer anordnar t ex pubar och sånt som är öppet för alla studenter. Vi har en fantastiskt trevlig klass där man kan prata med alla och alla vill hjälpa varandra att lyckas med studierna. Jag hade lite samma oro som du innan, men jag är helt lugn nu. Jag vet inte hur det är att plugga i typ Lund, men jag har hittat helt rätt och trivs hur bra som helst! Så oroa dig inte, och välkommen till Göteborg till våren! Gå in på SAKS (Sahlgrenska Akademins Studentkår) hemsida så kan du se lite mer om vad för aktiviteter som finns.
student

Re: Sociala livet i göteborg

Inlägg av student »

Är de flesta som läser läkarprogrammet i Göteborg från Göteborg eller är det många som kommer från andra orter?
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Sociala livet i göteborg

Inlägg av Elodone »

Det finns många som kommer från andra ställen. Jag var lite orolig för att det skulle vara svårt att lära känna klasskamraterna för att många kanske kommer från stan och har sina gamla vänner, men så är det inte. Det finns väl de också men vi är så många i klassen så det är inget problem.
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Sociala livet i göteborg

Inlägg av Elodone »

I och med att Göteborg inte har PBL så är det många som aktivt väljer Gbg för det även om de har ett läkarprogram på eller nära sin hemort, och då blir det också många som flyttar in, skulle jag tro.
Skriv svar