Anstånd

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Andhumm
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2013, 23:41

Anstånd

Inlägg av Andhumm »

Blev antagen VT-2014 men kunde inte starta pga andra studier som jag vill slutföra 2014 och i viss mån familje- och jobbsituation (jobbar lite extra vid sidan av studier). Har sökt anstånd med starten, i första hand pga av barn som föddes förra året; kommer dock inte vara föräldraledig själv förrän tidigast i maj/juni.

Det kan bli svårt att få anstånd, vilket även antagningsenheten lät påskina vid samtal; de ville gärna ha in något mer konkret, så snart som möjligt. Har koll på kraven för anstånd på GU; att anstånd lär ges för en termin i taget. Kan det vara läge att söka föräldraledigt tidigare, be arbetsgivaren att skriva att jag inte kan vara ledig denna termin, eller finns det några bra idéer på hur det ev. kan lösas?

I annat fall får jag helt enkelt söka på nytt - borde komma in åtminstone VT-15...
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Anstånd

Inlägg av AMB »

Har börjat Linköping och söker också anstånd pga av att jag inte får tjänstledigt förrän mitt i terminen... men när jag pratat m studievägledare där verkar det inte som något jätteproblem att få det om det gäller jobb/familj... sen är det ju olika för alla universitet
Guest

Re: Anstånd

Inlägg av Guest »

Får jag vara fräck och fråga vilken kvot du kom in på? Är nämligen lite desperat då jag står som nästa reserv i HP kvoten och undrar ifall du kommer att få anstånd eller säga upp din plats innan fredag som är sista dagen de ringer in reserver :rodnar: . Vad gäller anstånd så har jag hört från GU tidigare terminer att intyg från arbetsgivaren om att inte få tjänstledigt i samband med studiestart är ett giltigt skäl för att få anstånd.
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Anstånd

Inlägg av AMB »

Guest: För min egen del behöver jag inte säga upp min plats förrän jag vet om jag får anstånd eller inte, antar det gäller samma för GU och Andhumm....
Andhumm
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2013, 23:41

Re: Anstånd

Inlägg av Andhumm »

AMB: Ok, ja det lär vara upp till varje universitet.
Guest: Genom högskoleprovet, kollade ej mer exakt.

Tack för tips; kan ev. kolla med arbetsgivaren i så fall. Lär troligen börja tidigast HT-14, mer troligt VT-15 el. senare...
Guest

Re: Anstånd

Inlägg av Guest »

Tack för svar Anhumm. Hoppas det löser sig för dig och att du får börja när du kan. :glad:
Skriv svar