Hur är det att plugga i Göteborg?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
nostradamus
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 sep 2013, 09:37

Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av nostradamus »

Vill byta till Göteborg från Linköping och undrar nu hur det är att plugga på GU.

- Hur går undervisningen till? Är det mkt obligatoriska moment? Är det bara kateter eller är det mixat med PBL-moment?

- Hur är lokalerna? Hur är lärarna?

- Hur är Göteborg som studentstad?

Tacksam för svar.
Om Gbg

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Om Gbg »

Huvudsakligen kateterundervisning, prekliniska ämnen är viktiga i Göteborg och det skulle inte förvåna mig om kraven är något högre här vad gäller att kunna sin histologi etc.
PBL finns knappt som undervisningsform, inte alls som vad jag hört om Linköping eller Örebro. Dock mycket kompetenta föreläsare och en del mer avslappnad extraundervisning av amanuenser. Tonvikten är inte direkt på pedagogik, snarare på forskning. Föreläsarna är i regel forskare och man förväntas hänga med i svängarna samt självständigt ta del av kurslitteraturen förstås. Många pluggar på gemensamma anteckningar, något som inte är populärt bland lärarna. Det finns speciella lektionstimmar vikta till att ställa frågor, typ "klassens timme" eftersom det i klasser på över 100 personer inte blir lika mycket spontana frågor som när man studerar i mindre grupper.
En mycket bra utbildning dock och bra stämning bland studenterna, som försöker hjälpa varandra lära sig. Jag deltar inte direkt i något studentliv, men många gör det och verkar ha kul. Det finns spex, orkestrar, studentradio och allt möjligt som man kan engagera sig i om man har lust, tid och ork till det.
Under de kliniska terminerna kan man bli placerad på sjukhus i VG-regionen, så långt bort som i Skövde.
För övrigt finns det spärrtentor i Göteborg, alltså förkunskapskrav inför en hel del kurser. Om man inte klarat sina spärrtentor i tid för aktuell kurs måste man ta studieuppehåll tills man har gjort det. Jag vet inte om spärrtentor finns överallt i Sverige, men det är så klart ett stressmoment. Vissa kurser anses tyngre än andra, i Göteborg främst Anatomin och Molekylär cellbiologi, kanske även Fysiologi, farmakologi och biokemi eftersom den kursen omfattar över 40 poäng. Missar man den är CSN körd.
Ja, jag har aldrig pluggat någon annnanstans eller velat göra det, så jag har inget att jämföra med, men ungefär så är det i Göteborg tycker jag.
Lokalerna är fina.
Om Gbg

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Om Gbg »

Ja visst ja, på preklin är det inte särskilt mycket obligatoriska moment, nej. Kanske bara en dag per vecka eller så i snitt, max, som är obligatorisk, ofta mindre. Men det går inte direkt att lata sig för det, lär man sig inte det man ska lära sig så åker man ju ut, så systemet är självreglerande.

Bifogar lite länkar till universitetstidningen Spionen om någon undrar över det här med spärrtentorna, som inte alltid funnits:

http://spionen.se/index.php/nyheter/113 ... aerrtentor

http://www.spionen.se/nyheter/990-omten ... rna-vid-gu
Om Gbg

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Om Gbg »

Dubbelpostade länkarna, sorry, är trött. Här kommer den andra:

http://www.spionen.se/nyheter/1048-tent ... tudenterna
Gäst

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Gäst »

Notate bene, "kateter" är inte riktigt samma sak som "kateder"... :tunga:
Om Gbg

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Om Gbg »

:skrattar: Jag dör. Såg inte ens att jag skrivit fel, men jag var som sagt väldigt trött och hade precis jobbat en del timmar med vård som inte involverade någon kateder men väl kateter. Gud, "kateterundervisning" :flinar: Faktiskt är det lite för lite sådant på läkarprogrammet i Göteborg.
Ja, ja. Note to self. Sluta göra inlägg när jag är trött. :flinar:
Gäst

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Gäst »

Om det är någon tröst så skrev ni båda "kateter"... :)
GbgVT14

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av GbgVT14 »

Jag skulle vilja veta hur det står till med anatomi undervisning i Göteborg? Har man dissektioner där?
Student

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Student »

På anatomikursen termin 4 har man dissektions-genomgångar och -förhör. Man dissekerar inte själv. Dock kan den intresserade söka fortsättningskursen i anatomi, som går på kvällar t5, och då dissekerar studenterna. Dessutom finns det möjlighet att bli amanuens på anatomi-institutionen.
Helmer13

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Helmer13 »

Hej! Intressant läsning, hur ser en normal vecka ut i preklin? Går man 8-15 föreläsningar?
Skriv svar