Hur är det att plugga i Göteborg?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Student

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Student »

http://gul.gu.se/public/courseId/38181/ ... licPage.do

Schema och mer information termin för termin kan du kolla in på överstående adress. Ja, i princip är alla veckodagar på schema under preklin, men vilka tider beror på institutionen som arrangerar kursen ifråga. Ibland är det heldagar, ibland förmiddagar, ibland eftermiddagar. Det varierar från kurs till kurs. Hur mycket obligatoriska moment som finns i kurserna varierar också. Vi har stora klasser nu 120-140 pers per klass i runda tal, så det blir en hel del grupparbete när det gäller moment som måste göras i mindre grupp. Du kan se hänvisningar till kommande extra schematimmar för grupparbete på respektive schema. Sådant läggs upp mer i detalj när alla som ska gå kursen har registrerat sig på den vid uppropet. Så det kommer i regel till fler timmar än du ser.
Jag har aldrig studerat på något annat läkarprogram och vet inte hur det är att arbeta med pbl. Här är det ganska tydligt vad som gäller. Man ska lära sig enligt målbeskrivning och kunna visa att man gjort det genom att klara stora salstentor plus diverse muntor. Ofta har en kurs både en stor skriftlig och en muntlig examination. Man avgör själv om närvaro på icke obligatoriska lektioner hjälper en att lära sig eller ej. Men man får absolut inte missa några obligatoriska moment, för då får man inte godkänt på kursen. Sådana moment kan det vara lite krångligt att ta igen i efterhand, för man måste kanske vänta och göra dem med nästa termins klass.
För att klara att lära sig så pass mycket på ganska kort tid måste man plugga en hel del, oavsett närvarograd, det går inte att sticka under stol med. Anonyma läkarstudenter på forum, eller sådana som låtsas vara det, kan ibland vara ganska arroganta och säga saker som att "det svåraste med läkarprogrammet är att komma in på det" och "i Sverige går alla ut läkarprogrammet som kommer in på det", men det är helt enkelt inte sant. I alla fall inte i Göteborg. Jag kan relatera mer till det jag läser om läkarstudenter på Öststats-universitet än vad jag hör om pbl-lärosäten i Sverige. I Göteborg är preklin MYCKET VIKTIG och de vill gärna utbilda blivande forskare. Nu är vi så många att det är svårt att hålla reda på alla klasskamrater, men alla som kom in i vår klass kommer definitivt inte att gå ut samma år, och en del kanske inte någonsin. Folk säger sällan att de går tillbaka till tidigare studieinriktning eller arbete på grund av för tung studiebörda, men sådant händer. Plus att den som faller för spärrtenta måste vara motiverad och på egen hand arbeta sig tillbaka för att få komma in i en ny klass så småningom. Det är nog tyvärr inte alla som har den motivationen och drivkraften.
Student

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Student »

:visslar: Ja, förresten. Vill bara förtydliga att det var jag som svarade första gången också. Jag har inget direkt eget nick här, så i den här tråden är jag både "Om Gbg" och "Student", vilket antagligen märks. Jag hoppas att det druttar förbi någon annan läkarstudent från Göteborgs universitet som vill berätta vad han/hon tycker ur sin synvinkel.
Anledningen till att jag försöker svara och säger ärligt vad just jag tycker är att det bara är ett antal år sedan jag själv sökte information på diverse forum. Det är ju en lång väg att förbereda sig för att komma in. I mitt fall läste jag basåret och gjorde högskoleprovet, och kom in på typ tredje försöket har jag för mig.
I andra sammanhang träffar jag ibland svenska läkarstudenter från andra universitet runt om i Europa och det är uppenbart att de har någon slags grundinställning om hur svensk läkarutbildning är baserat på vad de läst på forum och hört från bekanta som inte alls behöver vara läkarstudenter utan kanske bara är dagstidningsprenumeranter någonstans i Sverige. Till exempel tror en del att vi inte lär oss anatomi med hjälp av dissektioner. Man hör allt möjligt som inte stämmer.
nameless

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av nameless »

Till exempel tror en del att vi inte lär oss anatomi med hjälp av dissektioner. Man hör allt möjligt som inte stämmer.
Det där verkar ju dock stämma för Lund t ex.

http://www.expressen.se/kvp/samre-lakar ... atter-lik/
Student

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Student »

Jo, det är ju det som är problemet. Det fungerar inte likadant överallt... Jag har inte den blekaste aning om hur det är i Lund, så det kan jag inte uttala mig om. Oftast när man träffar någon som vill jämföra vill de jämföra utländska läkarprogram med svenska och till de utländskas fördel. Det är min erfarenhet. Jag kan sällan känna igen mig i argumentationen, men det kanske folk i Lund kan. Vad vet jag. :flinar: :flinar:
Helmer13

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Helmer13 »

Grymma svar, det tackar vi för!!!

Hur är går det till vid grupparbeten, får man bestämma själv vilka man kör med eller är det utannonserat och förbestämt?

Är det mycket grupparbeten?
Student

Re: Hur är det att plugga i Göteborg?

Inlägg av Student »

Tack ! :glad: Jag tycker inte vi har mycket grupparbeten, men jag har inget att jämföra med. I varje kurs delas vi in i grupper, ibland för grupparbetet, men ofta också för mindre seminarier och undervisning i mindre grupp, redovisningar och dylikt. Vi får sällan välja grupp, men det förekommer att listor läggs fram och så skriver man sig på en viss grupp. Då kan man ju välja sitt sällskap, men så är det inte vanligen. Jag tycker att det är bra, för som läkare kommer man ju att möta många människor och lyssna på dem och försöka förstå dem. Dessutom ger det ju en chans att lära känna sina klasskamrater lite bättre, för vi är stora klasser här och eftersom studenter kommer och går in i och ut ur klassen så känner nog ingen alla...
Skriv svar