Vilse i bokdjungeln, Hjälp?! (Göteborg)

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Nykomling

Vilse i bokdjungeln, Hjälp?! (Göteborg)

Inlägg av Nykomling »

Sitter just nu och kollar lite på litteraturlistan inför starten av T1 nu i höst på GU. Obligatorisk litteratur står Human anatomy media update och här börjar väl det jag inte förstår.. T3-T4 kommer man nämligen, enligt listan, behöva Human anatomy Lab 2.0... vad jag inte förstår är skillnaden på dessa två och vilken jag då ska välja nu i höst :huh: ??!

Finns det någon, helst från GUs utbildning då, som kan hjälpa mig besvara denna fråga?

Tack på förhand från en förvirrad blivande T1a :skrattar:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vilse i bokdjungeln, Hjälp?!

Inlägg av empezar »

Har aldrig ens hört någon prata om den boken i varken Umeå eller Uppsala (har läst anatomi på bägge läroorterna).

Kan knappast vara nödvändig. Skaffa Sobotta eller Netter i stället (första resultaten på Adlibris om du söker på Sobotta och Netter).
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Nykomling

Re: Vilse i bokdjungeln, Hjälp?!

Inlägg av Nykomling »

ISBN10: 0321753275 om du söker på adlibris osv tex..

Så hur ska jag då tolka de "obligatoriska" kursböckerna? Kan jag ändå välja andra böcker som jag får rekommenderade och ändå klara mig fint under kurserna om man säger så haha ?! :tunga:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vilse i bokdjungeln, Hjälp?!

Inlägg av empezar »

Ja, i princip alla böckerna säger ju samma saker.

Du kan klara dig hela läkarprogrammet helt utan kursböcker, så "obligatoriska" är de knappast. Du kommer väldigt långt användandes Wikipedia, Internetmedicin, FASS, Smittskyddsinstitutet, handouts och andra läkarstudenters sammanfattningar.

Skulle det krisa sig finns bibliotek, kursare som du kan låna böcker av, PDF:er på internet, etc.

Ta det lugnt med kurslitteraturen, är mitt råd. Det är lätt att kasta bort mycket pengar i onödan. Här är en tråd om kurslitteratur på läkarprogrammet. Vissa gillar mycket kurslitteratur, nyköpt från Adlibris som pryder en bokhylla i det trånga studentrummet. Andra gillar att göra roligare saker för pengarna. Det är inget fel med något av dem. Jag tillhör dock den senare kategorin.

Det finns för övrigt många tillfällen då jag lånat böcker från biblioteket som jag kände att nu behöver jag verkligen denna boken! En månad senare har jag läst max en sida ur boken.

Om du tvunget måste köpa kurslitteratur så rekommenderar jag dessa böcker för preklin:

Molecular Cell Biology, Lodish
Medical Biochemistry, Baynes
Textbook of Medical Physiology, Guyton (eller Medical Physiology, Boron)
Neuroscience, Purves
Atlas of Human Anatomy, Sobotta (eller Atlas of Human Anatomy, Netter)
Gray's Anatomy, Drake
Basic Pathology, Robbins
Medical Microbiology, Murray
Immunology, Kuby
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Vilse i bokdjungeln, Hjälp?!

Inlägg av Wiiizzy »

Bästa tipset är att vänta och höra vad föreläsare och äldre rekommenderar när terminen har börjat. Det är inte så bråttom med kurslitteraturen. Sen är det ju en annan sak om du vill köpa boken nu för att läsa lite innan terminen börjar, men det är ju självklart ingen nödvändighet :glad:

Obligatorisk kurslitteratur har vi inte i Lund, så jag kan inte säga mycket om det.

Nu är ju kursupplägget lite annorlunda vid GU men i Lund brukar bl.a. följande böcker rekommenderas de första terminerna och jag tycker personligen att dessa är väldigt bra:

Marieb: Bra introducerade bok med lite allt möjligt.

Feneis: Smidig anatomiatlas/lexikon med korrekt latin i pocketformat. Jag rekommenderar verkligen denna. Ett utmärkt komplement till de större och klumpigare anatomiböckerna som Sobotta och Netters.

Essential Cell Biology: Förkortad version av The Cell med i princip allt det viktiga. Men vad gäller cellbiologin bör man nog läsa den bok som rekomenderas av kursledningen och föreläsarna.
Nykomling

Re: Vilse i bokdjungeln, Hjälp?!

Inlägg av Nykomling »

Nä anledningen har ju varit att ifall jag skulle behöva låna ågra böck inför terminstart så skulle jag vara ute i något sånär god tid för att inte alla böcker skulle bli utlånade. Sen att bläddra lite och förundras över vad som komma skall är ju också roligt. Får se om jag köper några böcker dock, de som kanske jag märker är mest användbara. Finns ju mycket pirat på nätet... Och jag har ju en ipad :ond: :tummarupp:

Tack för snabba svar ;)
Skriv svar