Antagning Danmark

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Madeleine
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2010, 11:46

Antagning Danmark

Inlägg av Madeleine »

Hej. Jag undrar lite om någon vet hur det är med kompletteringar utanför slutbetyget till Danmark. Jag skulle vilja söka till Danmark men har inte eng c i slutbetyget. Kan jag ha eng c-behörigheten utanför slutbetyget och ändå söka i kvote 1? Om eng c-betyget är lågt, sänks snittet på mitt lsutbetyg då även fast engc ligger utanför slutbetyget? Någon som har en hänvisning till "säker källa" för frågor som dessa? Tack på förhand. :)

/Madeleine
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: antagning Danmark

Inlägg av Nils »

Du kan komplettera behörigheten men din ansökningspoäng i kvote 1 påverkas inte, varken plus eller minus.

Ifall du vill ha en säkrare källa än mig så kan du dubbelkolla med en studievägledare vid något av de danska läkarprogrammen. :glad:
Madeleine
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2010, 11:46

Re: antagning Danmark

Inlägg av Madeleine »

Hej, okej tack :) Det låter bra eftersom eng c verkar vara en tuff kurs så svårt att få bra betyg i den.

Jag passar på att fråga ytterligare en sak om Danmark när jag ändå är igång. Enligt lakarstudent.se krävs dessa behörigheter förutom grundläggande behörighet:
"Matematik E
Engelska C
Fysik B
Svenska B (eller den danska kursen Dansk A)
Kemi B (eller den danska kursen Bioteknologi A) " källa lakarstudent.se

Dock, jag kikade in på källhänvisningen och fick fram denna ruta (inom " nedan) där det ser ut som att det krävs Hi B, steg 3 i TVÅ moderna språk och Matte breddning eller Matte diskret utöver de särskilda behörigheter som anges på lakarstudent.se (se ovan inom "). Någon som förstår sig på vilka särskilda behörigheter som verkligen krävs för antagning i Danmark?

"Fagniveauer gældende ved optagelsen 2011

Styrelsen for International Uddannelse har offentligjort nye vurderinger for niveauerne i fagene matematik, kemi, fysik og engelsk fra Sverige. Disse vil være gældende fra og med optagelsen 2011 på Københavns Universitet.
Danske niveauer Svenske niveauer
Dansk A Svensk kurs B
Begyndersprog A Moderne sprog steg 3 (alle 3 steg i gym) / c-sprog kurs B

Fortsættersprog B


Moderne sprog steg 3 (ikke 3 steg i gym) / b-sprog kurs A
Historie B Kurs A
Historie A Kurs B
Engelsk B Engelsk C (EN1203)
Matematik B Matematik C (MA1203), Matematik D (MA1204), Mat Bredning (MA1206) eller Mat Diskret (MA1207)
Matematik A Matematik E (MA1205)
Kemi B Kemi B (KE1202)
Fysik B og A Fysik B (FY1202)" källa: http://studier.ku.dk/optagelse/Nordisk/ ... svenskere/

Tackar på förhand. /Madeleine
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: antagning Danmark

Inlägg av Nils »

Madeleine skrev:Dock, jag kikade in på källhänvisningen och fick fram denna ruta (inom " nedan) där det ser ut som att det krävs Hi B, steg 3 i TVÅ moderna språk och Matte breddning eller Matte diskret utöver de särskilda behörigheter som anges på lakarstudent.se (se ovan inom "). Någon som förstår sig på vilka särskilda behörigheter som verkligen krävs för antagning i Danmark?
Det stycket handlar bara om vilka svenska kursnivåer som motsvarar vilka danska kursnivåer - det är inte en uppräkning av extra behörighetskrav. :glad:



P.S. "lakarstudent.se" är medicinska föreningen i Linköping, denna sida har ett "ä"... :blinkar:
Madeleine
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2010, 11:46

Re: antagning Danmark

Inlägg av Madeleine »

Okej :) Tack för bra svar. Ursäkta att jag skrev fel på a/ä.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: antagning Danmark

Inlägg av Nils »

Madeleine skrev:Okej :) Tack för bra svar. Ursäkta att jag skrev fel på a/ä.
Ingen ursäkt behövs, det är ett jättevanligt fel. :glad:
Skriv svar