Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av Nils »

Aalborg Universitet har just fått den danska regeringens godkännande till att starta ett nytt läkarprogram med start redan till hösten.
Omfattningen blir 50 läkarstudenter per termin (100 platser per ansökningstillfälle).
Dessa utbildningsplatser tas från de övriga lärosätena (där det alltså blir svårare konkurrens om de platser som är kvar).

Personer med dansk gymnasie-examen har möjlighet att ansöka till Aalborg via kvote 1 fram till början av juli detta år.

Reglerna för antagning genom kvote 2 är i skrivande stund:
Aalborg Universitet skrev:I kvote 2 udvælges ansøgere efter karaktergennemsnit af adgangskravsfagene dansk A, engelsk B, matematik A, fysik B og enten kemi B eller bioteknologi A.
Mer information kan sökas här:
http://www.studieguide.aau.dk/Uddannels ... b-(203907)
http://studieguide.aau.dk/Uddannelser/U ... oid=204091
http://vtu.dk/nyheder/pressemeddelelser ... -i-aalborg
http://www.aau.dk/Nyheder/Vis+nyhed//aa ... e.cid11208
http://www.voiceofsteve.com/2010/05/aal ... iljas.html
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av johanni »

Detta borde medföra att genomsnittet för kvote1 borde sjunka lite, frågan är hur mycket..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av Nils »

Halvsnabb rättelse: det verkar tyvärr som att icke-danskar inte längre kan ansöka. Beklagar verkligen denna miss och hoppas att ingen började bygga upp förhoppningar inför den närmast kommande antagningen på grund av det.
For ansøgere med en udenlandsk adgangsgivende eksamen og for ansøgere, der søger om optagelse på dispensation, er ansøgningsfristen alene den 15. marts.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av Nils »

Tillägg:
Aalborgs utbildningsplatser medför inte en total ökning av antalet läkarstudieplatser i Danmark; de 100 platserna per år kommer att tas från de befintliga danska läkarutbildningarna.

(En konsekvens av detta blir således svårare konkurrens om antagningsplatserna hos de övriga lärosätena redan under detta års antagningsprocess.)
patricia
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 maj 2010, 08:36

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av patricia »

Menar du alltså att man inte kan säka överhuvudtaget till Danmark? eller bara till de nya platserna? För jag hade tänkt prova på danmark också till nästa år, jag har 19.8 i svenska betyg (dock undrar jag om danmark räknar med idrott?) VÄLDIGT tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av Nils »

patricia skrev:Menar du alltså att man inte kan säka överhuvudtaget till Danmark? eller bara till de nya platserna?
Det gäller bara de nya platserna i Aalborg och bara förlängningen av ansökningsperioden under detta år. Du kan ansöka till samtliga danska läkarutbildningar nästa år. :)
patricia
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 maj 2010, 08:36

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av patricia »

Okej skönt blev väldigt orolig där. Tänker nämligen söka i mars nästa år om jag inte kmr in här vare sig ht 10 eller vt 11. Jag har 22.3, och 19.8 sen tidigare enligt gamla systemet. Ouppläst. Jag hade alltså vg i idrott. Jag undrar räknar man med idrott i betyget i danmark? eller har jag 19.8 där också?
och i sånna fall, har jag någon chans att komma in där år 2011 om jag sökart till hit 2011 alltså från mars?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av waterflash »

patricia skrev:Okej skönt blev väldigt orolig där. Tänker nämligen söka i mars nästa år om jag inte kmr in här vare sig ht 10 eller vt 11. Jag har 22.3, och 19.8 sen tidigare enligt gamla systemet. Ouppläst. Jag hade alltså vg i idrott. Jag undrar räknar man med idrott i betyget i danmark? eller har jag 19.8 där också?
och i sånna fall, har jag någon chans att komma in där år 2011 om jag sökart till hit 2011 alltså från mars?

Men går du ut nu Ht 2010? Annars räknas ju inte idrott..
patricia
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 maj 2010, 08:36

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av patricia »

Jag har kort och gott det nya betygssystemet. Går ut i år men vet redan vad jag kommer få i alla ämnen. Hur som helst har du något svar på min fråga, eller har någon annan det? :glad:
patricia
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 maj 2010, 08:36

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av patricia »

patricia skrev:Okej skönt blev väldigt orolig där. Tänker nämligen söka i mars nästa år om jag inte kmr in här vare sig ht 10 eller vt 11. Jag har 22.3, och 19.8 sen tidigare enligt gamla systemet. Ouppläst. Jag hade alltså vg i idrott. Jag undrar räknar man med idrott i betyget i danmark? eller har jag 19.8 där också?
och i sånna fall, har jag någon chans att komma in där år 2011 om jag sökart till hit 2011 alltså från mars?
svar på denna fråga? ( eller alltså alla i detta inlägg)
Skriv svar