Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av Nils »

patricia skrev:Jag har kort och gott det nya betygssystemet. Går ut i år men vet redan vad jag kommer få i alla ämnen. Hur som helst har du något svar på min fråga, eller har någon annan det? :glad:
Mig veterligen är det så att ifall ditt idrottsbetyg räknas i Sverige så räknas det även i Danmark (och vice versa).
Vill åtminstone minnas att jag läste det när jag läste igenom Danmarks regler för svenska betyg...
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av johanni »

Uppskattningar på vad betyget kan tänkas hamna i kvote 1? Sjunka/stiga generellt? Nu när Aalborg får platser som kanske inte så mycket folk söker sig till, hörde t.ex att det endast var en enda svensk som sökt Aalborg till hösten, och runt 350 danskar. Låter ganska lite. Men jag vet inte, bara spekulationer.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark får ett fjärde läkarprogram - startar hösten 2010

Inlägg av Nils »

johanni skrev:Uppskattningar på vad betyget kan tänkas hamna i kvote 1? Sjunka/stiga generellt? Nu när Aalborg får platser som kanske inte så mycket folk söker sig till, hörde t.ex att det endast var en enda svensk som sökt Aalborg till hösten, och runt 350 danskar. Låter ganska lite. Men jag vet inte, bara spekulationer.
I denna antagningsomgång räknar jag med relativt låga antagningsgränser i Aalborg och något högre vid övriga lärosäten (eftersom platserna tas därifrån).

I framtida antagningsomgångar kan resultatet bli detsamma, om än mindre uttalat, eftersom de stora lärosätena är mer attraktiva än Danmarks "glesbygd"; många vill till huvudstaden men inte alla är redo att flytta till norra Danmark.

Å andra sidan kan det nya lärosätet även medföra ett ökat antal ansökande, då personer som ogärna flyttat därifrån nu har ett "näraliggande" lärosäte att ansöka till. Det är också relativt få platser där, så det kan hända att antagningsgränsen blir högre än väntat.

För t.ex. Köpenhamn bör dock resultatet med stor säkerhet bli en svårare konkurrens om de platser som är kvar.
Skriv svar