"Arbetsplikt" i Danmark?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

"Arbetsplikt" i Danmark?

Inlägg av johanni »

Hej
Jag har fått upp ögonen för Danmark om fallet blir att jag ej kommer in i Sverige. Då till min fråga; jag har hört talas om "arbetsplikten" som de funderar på att införa, som tydligen ska tvinga de utbildade läkarna till att stanna i Danmark och jobba i många år. Om nu detta fastställs kommer dom som redan påbörjat utbildningen att drabbas? Och kommer denna arbetsplikt att komma eller är det bara ett förslag?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark

Inlägg av Nils »

johanni skrev:Hej
Jag har fått upp ögonen för Danmark om fallet blir att jag ej kommer in i Sverige. Då till min fråga; jag har hört talas om "arbetsplikten" som de funderar på att införa, som tydligen ska tvinga de utbildade läkarna till att stanna i Danmark och jobba i många år. Om nu detta fastställs kommer dom som redan påbörjat utbildningen att drabbas? Och kommer denna arbetsplikt att komma eller är det bara ett förslag?
Det var bara ett förslag från ett politiskt parti, senast jag hörde någonting om det.
En eventuell arbetsplikt borde inte omfatta de som redan har påbörjat läkarprogrammet, ifall Danmark är som Sverige i avseendet att myndighetsbeslut inte får ändras till enskilds nackdel och så vidare. Tror inte heller Dansk Folkeparti lär kräva att alla nuvarande läkarstudenter ska omfattas av det, tror de kan nöja sig med att en sådan regel införs för nyantagna (om de ens prioriterar frågan särskilt högt).

Danmark är inte heller ett dåligt land att arbeta i - högre lön och lägre skatt än i Sverige, generellt trevligare arbetsmiljö och så vidare (enligt det subjektiva intryck jag har fått).
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Danmark

Inlägg av johanni »

Tittade lite på denna länk: http://studier.ku.dk/optagelse/nordisk/ ... ningstabel

Vid tabellen för "Fagniveauer gældende ved optagelsen 2011" under "Svenske niveauer" så står det massor av olika kurser. Vad syftar dessa på? Är det extrapoäng man kan tillgodoräkna sig för specifika kurser som exempelvis "Ma bredd" eller vad är detta? Dessutom står det "Moderne sprag steg 3" vilket inte borde vara ett krav eller är det det?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark

Inlägg av Nils »

johanni skrev:Tittade lite på denna länk: http://studier.ku.dk/optagelse/nordisk/ ... ningstabel

Vid tabellen för "Fagniveauer gældende ved optagelsen 2011" under "Svenske niveauer" så står det massor av olika kurser. Vad syftar dessa på? Är det extrapoäng man kan tillgodoräkna sig för specifika kurser som exempelvis "Ma bredd" eller vad är detta? Dessutom står det "Moderne sprag steg 3" vilket inte borde vara ett krav eller är det det?
Det är en generell omräkningstabell och inte någonting som är specifikt för läkarprogrammet. :glad:
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Danmark

Inlägg av johanni »

Tack Nils, du är grym :glad:. Har dock hört att det finns kurser man kan läsa (vissa ämnen på maxnivå?) för att öka chanserna, sådant fall vilka kurser är dessa? Nu när den särskiljda behörigheten för 2011 i princip är max i alla ämnen (fysik B, Kemi B, Ma E etc). Vad kan man göra för att öka sina chanser förutom att söka inom två år efter studenten (danskt betyg * 1.08)?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark

Inlägg av Nils »

johanni skrev:Tack Nils, du är grym :glad:. Har dock hört att det finns kurser man kan läsa (vissa ämnen på maxnivå?) för att öka chanserna, sådant fall vilka kurser är dessa? Nu när den särskiljda behörigheten för 2011 i princip är max i alla ämnen (fysik B, Kemi B, Ma E etc). Vad kan man göra för att öka sina chanser förutom att söka inom två år efter studenten (danskt betyg * 1.08)?
Jag känner inte till någon sådan möjlighet, förutom möjligtvis som ett sätt att göra bättre intryck inom kvote 2.
För att förbättra sina chanser så är det i princip bara kvote 2-meriter (alternativt förberedelser inför kvote 2-urval) som man kan arbeta på, såvitt jag vet.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Danmark

Inlägg av johanni »

Tack Nils, jag uppskattar att du svarar på mina något tjatiga frågor men här följer en ytterliggare:

Under Danmarks antagningsstatistik så har du räknat om svenska betyg till danska, jag upptäckte där att du inte multiplicerat det omräknade betyget med 1.08? Vilket ger en otroligt skillnad när man räknar om (använde din länk där man kan räkna om sitt betyg till Danskt, sedan multiplicerade jag med 1.08), jag tog ett svenskt betyg som 19.7 (=9.5*1.08=10.26) vilket förvånade mig då det är ett väldigt högt betyg i den Danska skalan.. Så jag antar att du inte har gjort den där 1.08 grejen i tabellerna.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark

Inlägg av Nils »

johanni skrev:Tack Nils, jag uppskattar att du svarar på mina något tjatiga frågor men här följer en ytterliggare:

Under Danmarks antagningsstatistik så har du räknat om svenska betyg till danska, jag upptäckte där att du inte multiplicerat det omräknade betyget med 1.08? Vilket ger en otroligt skillnad när man räknar om (använde din länk där man kan räkna om sitt betyg till Danskt, sedan multiplicerade jag med 1.08), jag tog ett svenskt betyg som 19.7 (=9.5*1.08=10.26) vilket förvånade mig då det är ett väldigt högt betyg i den Danska skalan.. Så jag antar att du inte har gjort den där 1.08 grejen i tabellerna.
Korrekt - jag har bara konverterat de danska gränserna till deras motsvarigheter i den svenska skalan.
(Jag har dock gjort en anteckning om att framåt midsommar skapa en extra tabell där de danska gränserna divideras med 1,08 innan konverteringen; just nu hinner jag emellertid tyvärr inte arbeta på hemsidan, måste prioritera studierna...)
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Danmark

Inlägg av vea »

johanni skrev:Tack Nils, du är grym :glad:. Har dock hört att det finns kurser man kan läsa (vissa ämnen på maxnivå?) för att öka chanserna, sådant fall vilka kurser är dessa? Nu när den särskiljda behörigheten för 2011 i princip är max i alla ämnen (fysik B, Kemi B, Ma E etc). Vad kan man göra för att öka sina chanser förutom att söka inom två år efter studenten (danskt betyg * 1.08)?
Det är om man söker Kvote 2 vid Aarhus Universitet som man kan få tillgodoräkna sig att man läst "rätt" ämnen. Vid Odense kör de prov och intervju och i Köpenhamn har de såkallad "motiverad ansökning", det vill säga du får skriva en kort uppsats om varför just du borde bli antagen.

Länk för Aarhus här: https://www.health.au.dk/menu2561-da#Optagelse

Info svenska ansökare (här står även om vilka ämnen du ska läsa): https://www.health.au.dk/medias/media10443.pdf

Annars fick jag bonusar för en massa ämnen när jag sökte och kom in på veterinär i Norge, år 2007. Medicin-studiet borde vara likadant, även om jag inte satt in mig själv i processen lika grundligt denna gång, jag bara copy-pastar informationen till ansökningspapprena och skickar in. De räknar ändå fram min poäng, det hjälper ju inte att jag sitter hemma och gör det och tuggar ned naglarna över det...
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark

Inlägg av Nils »

Nils skrev:Jag har dock gjort en anteckning om att framåt midsommar skapa en extra tabell där de danska gränserna divideras med 1,08 innan konverteringen
Jag kan nu meddela att den "konverterade hurtigtabellen" är färdig och kommer att ingå i nästa uppladdning av hemsidan.
Skriv svar