Läkarprogram i Danmark

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Maya
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 sep 2021, 16:21

Läkarprogram i Danmark

Inlägg av Maya »

Hej
Jag ska söka till läkarprogrammet i Sverige inför vårterminen, men ifall jag inte kommer in så tänker jag söka i Köpenhamn. Svenska är inte mitt modersmål men jag har bott i Sverige i mer än 6 år och pratar svenska flytande, dock är jag osäker på om jag klarar mig att läsa läkarprogram på danska. Hur svårt kan det vara att lära mig danska i detta fallet?
Jag vill också veta när ansökan till läkarprogram i Köpenhamn öppnar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läkarprogram i Danmark

Inlägg av Nils »

Ansökan till danska läkarprogram har deadline relativt tidigt under vårhalvåret. Detta gäller inför programstart både höst- och vårtermin.

Svaret på din fråga om svårighet att lära sig danska beror lite på hur lätt eller svårt du har för att lära dig nya språk i allmänhet. Jämfört med att lära sig ett helt nytt språk bör dock danska vara mycket lättare (de skandinaviska språken är närapå dialekter till varandra). Svaret beror också på hur mycket tid du tillbringar där respektive i Sverige - den som bor och har sitt sociala liv i Danmark lär sig språket mycket snabbare än den som pendlar över gränsen och fortsätter tillbringa mycket tid i Sverige.

(Gissningsvis är mycket av kurslitteraturen på engelska, precis som i Sverige. Då beror din inlärning till viss del även på dina kunskaper i engelska, vilket kan hjälpa ifall de håller god nivå. Det bör även vara möjligt att få skriva tentor på svenska.)
Skriv svar