Någon mer som väntar svar från Danmark?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Någon mer som väntar svar från Danmark?

Inlägg av Petra »

Antagningssvaret från Danska skolorna kommer 30:e Juli och det känns så fruktansvärt långt just nu... Någon mer än jag som väntar? Vart har ni sökt in?

Jag har sökt Aarhus och Alborg kvote 2 och har 12,0 enl deras betygsskala... Enl statistiken ska det väl vara lugnt i Aarhus men det vet man ju aldrig. :blinkar:
Katja

Re: Någon mer som väntar svar från Danmark?

Inlägg av Katja »

Jag väntar liksom du på svar från Köpenhamns Universitet där jag sökt in i kvot 2. Där vill jag hemskt gärna komma in! Jag har även sökt kvot 2 i Odense och kom in, det svaret fick jag ju redan 22 juni. Och idag fick jag lite av ett lyxproblem. Jag kom tydligen in på KI i Sverige. Nu vet jag inte vad jag ska göra! Jag vill egentligen helst till Danmark men nu när jag är antagen i Stockholm så känns det dumt att "slösa bort" den chansen. Det blir väl bara till att vänta och känna efter fram till 30 juli då jag får besked även från Köpenhamn.

Enligt vad flera av mina vänner som läser i Odense har sagt är Aarhus en fantastiskt fin stad och de önskar nästan att de läste där istället när de var där på besök för ett tag sedan. Alborg känner jag inte till. Får jag fråga varför du inte sökte i Odense och Köpenhamn? :)
Teemu

Re: Någon mer som väntar svar från Danmark?

Inlägg av Teemu »

Jag sökte till Köpenhamn (och också till de andra danska skolorna), borde ha meritvärde drygt 11,0, men är förberedd att det blir problem med mitt finska betyg.

Jag skulle nog ta plats på KI när som helst, men du gör väl det som passar bäst för dig :). Och jag antar att du har toppbetyg så du kan fast söka dit på nytt ifall Danmark inte känns bra.

Kan ni från tidigare danska eller litar ni på bara att språket fäster i minnet så småningom?
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Re: Någon mer som väntar svar från Danmark?

Inlägg av Petra »

Vad kul att det finns flera. :) Grattis Katja till antagningen både i Odense och KI.

Jag sökte även Odense kvote 2 och vara några fjuttiga poäng från att gå vidare till MMI. Men du grejjade alltså både provet och intervjuerna? Grattis, grymt gjort! :)

Jag tycker Odense är en så otroligt mysig stad och skulle mer än gärna läsa där, men har hört samma om Århus så jag hoppas det stämmer.

Ang danskan så förstår jag ärligt talat inte ett ord! Läsa går dock bra, men jag litar på att det ska ordna sig...

Håller tummarna för er båda två! Känns som en fruktansvärd lång väntan...
Katja

Re: Någon mer som väntar svar från Danmark?

Inlägg av Katja »

Javisst känns väntan gräsligt lång. Jag har länge tyckt att man borde få antagningsbesked långt tidigare så att man lättare kan planera sitt liv!

Vad gäller antagningen till KI borde jag vara hysteriskt glad, det är bara det att jag helt räknat bort det i samband med att jag faktiskt åkte upp till Stockholm i våras för att göra PIL-testerna (jag gick naturprogrammet med språkinriktning på gymnasiet vilket gjorde att jag fick läsa till Kemi B på komvux och därför har jag hamnat i den otäcka BII-gruppen utan högst betyg = kört, plus har bara 1,8 på högskoleprovet så där fanns inga garantier) men failade redan på provet och kallades därför inte till intervju. Med tanke på att KI låg 3:a på min prioriteringslista efter Lund och Uppsala så trodde jag ju absolut inte jag skulle komma in på vanligt sätt där. Utbildningen är säkert fantastiskt bra, det bara känns så väldigt avlägset att flytta till Stockholm! Jag kanske inbillar mig men jag känner större spänning inför en flytt till Danmark, det känns på något vis mer familjärt och en helt ny atmosfär som jag gärna hade tagit del av.

Ja, jag trodde då inte att jag skulle klara danska tester bättre än svenska PIL-tester! Men tydligen är jag smartare på danska än på svenska... MMI var hur kul som helst. Det var en station där man skulle spela läkare på ett sjukhus och gå in till en mamma för att berätta att hennes son röntgades efter en bilolycka. Jag var helt paff inför uppgiften, där sitter en hysterisk dansk kvinna och försöker tända ciggaretter inomhus etc. Väldigt väldigt roligt var det:)

Danskan ser jag som en kul utmaning. Förhoppningsvis kommer man in i det mycket fort, det jag är mest orolig för är att inte själv kunna göra mig förstådd bland danskarna. Som svensk anstränger man sig ju säkert till det yttersta för att lära sig danska, men danskarna lägger väl inte alltför mycket energi på att förstå oss inkräktare... :)
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Re: Någon mer som väntar svar från Danmark?

Inlägg av Petra »

Ja, det kan bli lite snabbt inpå om man bara har knappt en månad på sig att helt bryta upp med sitt liv och flytta till nytt land. Nu har iofs både jag och min sambo sagt upp oss och vi håller på att sälja lägenheten... Kommer jag inte in har vi ändå planerat att flytta utomlands. Så vi ska ju ändå göra en förändring i våra liv. Men annars blir det ju verkligen snabbt inpå.

Vart bor du någonstans? Förstår hur du menar ang KI. Jag ser också Danmark som en spännande utmaning och tror har inga som helst problem att flytta från Sverige. Sen är jag allt annat än storstadtjej och sthlm lockar inte alls ( knappt Köpenhamn heller )... Är rädd att Aarhus känns för stort, men folk jag pratat med säger att det inte känns så. Jag tycker Odense var perfekt. ;) Du känner inte att du vill tacka ja till den platsen?

Låter väldigt spännande med MMI, imponerande att du tog dig igenom det! :) Grattis!
Katja

Re: Någon mer som väntar svar från Danmark?

Inlägg av Katja »

Jag bor i Lund nu, har bott i Uppsala tidigare men är ursprungligen härifrån. Och nu har jag testat norr, liksom. Är redo att utforska södern :)

Vad skönt att ni redan har planerat att flytta så att ni kan ta det i er egen takt litegrann.

Jo, Odense ligger nog närmast till hands nu faktiskt. Men jag rankade ursprungligen Köpenhamn högre så kommer jag in där måste jag väl ta den platsen och kan inte längre välja Odense? Eller vet någon av er hur det funkar?

Vad härligt att någon tycker lite som jag! De flesta andra verkar tycka det är självklart att jag ska välja Stockholm.

TACK!
Teemu

Re: Någon mer som väntar svar från Danmark?

Inlägg av Teemu »

Katja skrev: Jo, Odense ligger nog närmast till hands nu faktiskt. Men jag rankade ursprungligen Köpenhamn högre så kommer jag in där måste jag väl ta den platsen och kan inte längre välja Odense? Eller vet någon av er hur det funkar?
Man kan väl byta ordningen genom att skicka prioriteringsblankett på nytt om jag har förstått rätt. Nu är det säkerligen redan försent att börja ändra det, men på det sättet funkar det.

Jag är mest orolig för att hur länge det tar att lära tala danska (att läsa går nog, och största delen av böckerna är väl på engelska), kan bara säga av erfarenhet att det är mycket pinsamt att vara utomstående i sociala situationer med sina bristande språkkunskaper. Men, att få läsa medicin avgör det att man är villig att ta risken :ja:
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Re: Någon mer som väntar svar från Danmark?

Inlägg av Petra »

Katja: Tror att det är så om du blir erbjuden en plats i Köpenhamn blir det den du får ta. Prioriteringsschema tror jag bara man kan skicka in tom 5:e Juli. Men inte helt säker. :)

Teemu: Jag har två bekanta som pluggat/pluggar i Danmark som säger att det tar ca en månad innan det släpper helt. Dock kan man ju kanske inte prata så bra men att man ialfl hänger med i konversationer och föreläsningar. Men är också lite orolig över att det ska bli svårt att lära känna folk då det kanske i början inte går att ha så mkt djupa diskussioner. Men det kommer ju så småningom. :)

"Bara " 1 vecka kvar nu. :S
Carolina

Re: Någon mer som väntar svar från Danmark?

Inlägg av Carolina »

Hej

Jag startar i Odense till hösten och glädjer mig massa.
Några fler som kommit in och tackat ja?
Hur gör ni med boende?
Skriv svar