Söker mer fakta om Danmark

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Söker mer fakta om Danmark

Inlägg av nzqrc »

Det finns en hel del mattnyttigt om att plugga i något av grannländerna här på sajten redan, men det kommer ändå upp många frågor så fort man läser det. Så jag tänkte fråga lite, huvudsakligen till Nils, eftersom han verkar ha koll på det mesta, men om någon annan har rotat i det här vore det ju väldigt välkommet med input! Om någon av dessa frågor redan är besvarade ber jag om ursäkt.

1. Hur ser statistiken ut på antagna svenskar i Danmark? Jag inser att någon sådan statistik säkert inte publiceras, men det kanske kan gå att luska ut ändå ungefär hur många som antas och hur bra betyg de har.

2. Hur ser de reella chanserna ut att ta sig in via alternativa antagningsmetoder, t.ex. Kvote 2 i Danmark? Bryr de sig verkligen om ens HP-resultat etc?

3. Hur ser utbildningen ut? Är den 5,5 år som här eller 6, som den vad jag förstått är i större delen av övriga Europa? Är upplägget likt Sverige med teori först och sedan klin efter ett par terminer? Är PBL utbrett?

4. Vilka typer av språkkrav ställs på svenska antagna, särskilt under klindelarna?

Det lär poppa upp fler frågor, och förhoppningsvis kan jag svara på några av dem själv efter lite sökande, men all hjälp är jag tacksam för!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Söker mer fakta om Danmark och Norge

Inlägg av Nils »

1. Jag har för mig att det kan ha varit bortåt en fjärdedel i Danmark tidigare, innan betygskonverteringen blev mycket strängare. Jag har dock inga aktuella siffror för hur det ser ut idag.

2. Jag har hört att de inte är helt förtjusta i svenskar eftersom "vi kom, vi tog deras betalda utbildningar, vi drog hem". Har man bra meriter och visar vilja för att bo i Danmark under och efter utbildningen så bör man dock kunna göra dem mindre kyliga. Högskoleprovet bör man inte använda som sitt främsta argument utan snarare som "titta, här är ännu en sak som visar att jag är duktig".

3. Teori före klinik är normen överallt, såvitt jag vet. Jag tror de ställer tuffare krav i Danmark, det finns en del som gått om ett par terminer p.g.a. att de inte klarade av kraven för att gå vidare. Du kan läsa mera här:
http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?articl ... undmedicin

4. Föreläsningarna är på danska, liksom den icke-engelska litteraturen. Man bör dock ha hunnit lära sig danska rätt väl innan kliniken börjar.
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Re: Söker mer fakta om Danmark och Norge

Inlägg av nzqrc »

Stort tack för ännu ett uttömmande svar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Söker mer fakta om Danmark och Norge

Inlägg av Nils »

Jag bör nog tillägga att jag inte har något direkt påtagligt som talar för att svenskar skulle ses snett på i Danmark; det är bara ett rykte som jag nyss läste att andra ifrågasätter. Det är också mycket möjligt att de "ogillade svenskarna" var de som bodde kvar i Sverige och bara deltog i lektionerna utan att stanna kvar och vara sociala med danskarna på fritiden.
Skriv svar