Läkare i Norge

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Viktoria87
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jun 2010, 14:53

Läkare i Norge

Inlägg av Viktoria87 »

Hej!
Jag har sökt läkarutbildningar i både Norge och Danmark till hösten. Min fråga är hur stora mina chanser är att bli antagen i någon av länderna (har sökt Oslo, Bergen samt Köpenhamn).
Jag har ett kompletterat betyg på 22,5 (alltså 20,0 + 2,5 i Sverige) och har läst kurserna Ma E, Fy B, Ke B, Bi B men på basår. Får man extrapoäng för dem om man läst dem på basår eller måste de vara lästa på gymnasiet?
Jag blir 23 i sommar och bör få 6 extrapoäng i Norge samt extrapoäng för att jag läst 52 hp.
Jag har nämligen hört rykten om att basårskurser inte skulle räknas, hoppas att det är fel :)

Tacksam för svar!
Girre
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jun 2010, 14:46

Re: Läkare i Norge

Inlägg av Girre »

Förutom att du läst till kurser på Komvux, har du läst upp någon kurs. För till Köpenhamn så får betygen ej vara upplästa, man får dock läsa till kurser för behörighet. Vid senaste tillfället krävdes 19.9, om man dock inte tagit studentexamen de två senaste åren då man får multiplicera sitt omräknade snitt med 1.08, då räckte det med 19.7.

Ingen aning om hur det fungerar med Norge dock.

MVH
Viktoria87
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jun 2010, 14:53

Re: Läkare i Norge

Inlägg av Viktoria87 »

Okej där ser man. Yes, jag har läst upp betygen på min gamla gymnasieskola. Det står på ansökningspappret att kompletterande handlingar till Köpenhamn måste skickas in senast 5 juli, då menar det alltså endast behörighetsgivande kurser och jag förstår dig rätt?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läkare i Norge

Inlägg av Nils »

"Kompletterande handlingar" syftar på alla tänkbara dokument som kan vara relevanta för din ansökan.

Till Danmarks läkarprogram kan man bara använda icke-kompletterade genomsnittsbetyg för ansökningspoäng; kompletteringar är endast för behörighet. Det enda undantaget är kvote 2 i Aarhus.
Skriv svar