Norge, vidimering av betyg?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Norge, vidimering av betyg?

Inlägg av sa++ »

Hej Nils! Jag har tidigare ställt en fråga om hur vidimerade kopior bör utformas vid inskickning till Norge. Det står;

Var väldigt noga med dina merithandlingar när du söker till Norge; de måste vara stämplade av en certifierad kopieringsbyrå eller myndighet och anvisningarna måste följas noga!

Är verkligen rädd att jag utformar dessa fel, för enligt sokerhandboken 2011 står bara att de ska vara i A4, stämplade och signerade. Jag förstår att min skola kopierar mitt betyg, sätter en vidimerad-stämpel. Men ska det vara både en vidimerad-stämpel + skolans logga? Ska den som vidimerar underteckna med namn + datum? Ska även jag underteckna? Saknas något? Har även läst att det bör vara minst TVÅ personer som måste skriva under samt att deras titel bör framgå...

Förlåt om jag är frågvis men är så rädd att det ska bli fel...Hoppas nån sitter inne med svar!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Norge, vidimering av betyg?

Inlägg av Nils »

Det borde räcka; vid vidimeringen lär det framgå vilka som har utfört den. Vill du få sinnesro så kan du kontakta den norska motsvarigheten till samordnaopptak.no veckan efter att du skickar in kopian och kontrollera med dem att allt är i sin ordning - ifall någonting skulle fattas så säger de rimligen vad mer du behöver göra (och du har ju hela kompletteringsperioden på dig att utföra eventuella sådana saker).

http://www.samordnaopptak.no/info/utenl ... mentasjon/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Norge, vidimering av betyg?

Inlägg av Nils »

Google Translate skrev:Dokumentation
För universitet och högskolor Antagning att behandla ditt fall måste du lämna in en bestyrkt kopia av följande:
1. Pedagogiska handlingar som utfärdats av anläggningen

Det slutliga intyget / diplom
Transkript visar antalet studien enskilda kurser / ämnen och prov med en klass
Dokumentation av norska och engelska kunskaper
Översättningar av dokument till engelska, norska eller skandinaviska språk. Översättningen ska utföras av auktoriserad översättare eller tolk tjänst i kommunen.
Om någon av dina pedagogiska dokument saknas måste du ange orsaken till detta på ett separat blad.
Du kan bli ombedd att skicka dina originalhandlingar. Läs mer om insamlingen av originalhandlingar nedan.

2. andra

Om du har ändrat ditt namn måste du dokumentera förändringen
Kontroll av identitet (kopia av pass klipp, etc.)
Dokumentation av ett uppehållstillstånd om du inte är norsk medborgare

För mer information om det land du har meriter från menyn till vänster. För specifik information om dokumentationskrav under fliken Övrigt.
Originals

Du kan bli ombedd att lämna original. Skicka inte in original innan du kommer att meddelas av din handläggare.
bestyrkta kopior

Följande regler gäller för inlämnande av bestyrkta kopior till universitet och högskolor Entré:

Alla kopior av examensbevis och intyg skall stämplas och undertecknad kopia av en byrå eller anställd av tjänsteställning (skola, kommunala kontor, polis, etc.) vilket indikerar att detta är sant kopior. Intyg från bank / postkontor kommer också att accepteras. Stämpeln skall visa hur kopian görs, höger enda stämpel med kopia inte accepteras.
Det kommer att finnas kopior av certifikaten är kopior av kopior accepteras inte.
Alla sidor kopieras från ett examensbevis eller annan dokumentation ska stämplas och verifieras, inklusive framsidan.
Alla dokument måste vara i A4-format, enkelsidig, utan klammer, lim och liknande.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Norge, vidimering av betyg?

Inlägg av sa++ »

Okej, har gjort som du sa så nu har jag mejlat samordna opptak. Stort tack för hjälpen Nils! Verkligen uppskattat! :glad:
Skriv svar