Läkare i Norge

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Lello

Läkare i Norge

Inlägg av Lello »

Hej alla!

Just nu läser jag på juristprogrammet men tänkte hoppa av, inte min grej direkt!! Har alltid velat bli läkare och nu tänker jag uppfylla mina drömmar. Jag har 3 VG som jag tänkte tenta upp till MVG. Problemet är att jag inte läst alla naturkurser och tänkte läsa naturvetenskapligt basår.Till min fråga: i Norge får man 2 meritpoäng för studier på universitet, kan jag tillgodoräkna mig dessa 2 poäng om jag läser basåret på Stockholms Universitet.

ingen studievägledare kan svara, ibland undrar jag vad dem är till för :konfys:

Jättetacksam för svar!! :flinar:
Lello

Re: Läkare i Norge

Inlägg av Lello »

Edit: glömde tillägga att jag även undrar om kan få poäng för karaktärspoängen!
Kaine

Re: Läkare i Norge

Inlägg av Kaine »

Det borde räcka till studiemeritpoäng.

Det borde räcka även till kursmeritpoäng men det känns lite mindre sannolikt än studiemeritpoängen.

Har du testat fråga här?
http://www.samordnaopptak.no/
Lello

Re: Läkare i Norge

Inlägg av Lello »

TACK!

Ja jag mailade dem och dem svarade attjag inte kunde få dem där extrapoängen för kurserna jag läser in på basåret, det var ju lite synd. Då hade jag garanterat kommit in ht 12, nu ser det ut som vt 12 med lite tur, eller ht 13! Jag får hålla tummarna!!

Tack för hjälpen i alla fall :glad:
Gäst

Re: Läkare i Norge

Inlägg av Gäst »

får du inga poäng alls eller får du poäng för högre studier men inte för kurserna?
Lello

Re: Läkare i Norge

Inlägg av Lello »

Nej, enligt deras regelverk får jag endast poäng för studier på universitet, dock ej för naturvetenskapligt basår, ej heller poäng för naturämnena. Man måste alltså ha läst ämnena på gymnasiet för att få extra poäng.
Gäst

Re: Läkare i Norge

Inlägg av Gäst »

Lello skrev:Nej, enligt deras regelverk får jag endast poäng för studier på universitet, dock ej för naturvetenskapligt basår, ej heller poäng för naturämnena. Man måste alltså ha läst ämnena på gymnasiet för att få extra poäng.
Tack för att du delade med dig av infon! :glad:
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Läkare i Norge

Inlägg av sa++ »

Hej igen Alla!

Jag försöker söka in till Norge nu, men är helt vilsen om tillvägagångssättet. Det står att portarna öppnas 1 februari 2012, men om man som svensk behöver något elektronisk-id, väntar man då tills 1 feb.?

/ Sara
Skriv svar