Frågor om antagning i Norge

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Frågor om antagning i Norge

Inlägg av sa++ »

Hej Alla!
Jag är mycket intresserad av att komma i kontakt med någon som pluggar till läkare i Norge, för att ställa lite frågor om antagning och utbildningen generellt. Har kommit i kontakt med människor som pluggar i östeuropa men från just Norge tycks det vara svårare.
Skulle vara hemskt tacksam om någon kunde skicka ett pm eller skriva sin mejladress här under.

Tack på förhand!
//Sara
Gäst

Re: Norge

Inlägg av Gäst »

+1! Jag är antagen till läkarprogrammet i Oslo start våren 2012 (och reserv nu till hösten). Är intresserad av all info jag kan få om utbildningskvalitet, språksvårigheter, Oslo som studentstad etc etc :)

Sofia
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Norge

Inlägg av sa++ »

Gäst skrev:+1! Jag är antagen till läkarprogrammet i Oslo start våren 2012 (och reserv nu till hösten). Är intresserad av all info jag kan få om utbildningskvalitet, språksvårigheter, Oslo som studentstad etc etc :)

Sofia
Sofia! Jag skulle gärna vilja ställa några frågor om hur du ansökte mm. Har du någon mejl?

//Sara
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Norge

Inlägg av sa++ »

Skulle även vara oerhört tacksam om någon kunde besvara dessa frågor;

1. Vad är det som gäller för extrapoängen, är det max 4 eller 5 poäng som man kan få?
Enligt läkarstudent.se står det max 4 och enligt http://blilakare.wordpress.com/norge/ kan man få 5 extrapoäng. Vilket stämmer?

2. På http://blilakare.wordpress.com/norge/ står det även att 19,9 motsvarar 6,0 i norska betyg. Enligt andra sidor får man 5,6? Vilket är det rätta norska betyget om jag som svensk skulle ha 19,9?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Norge

Inlägg av Nils »

Jag skulle gissa att informationen på den sidan inte är uppdaterad... reglerna ändrades lite i Norge härom året.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Norge

Inlägg av sa++ »

Nils skrev:Jag skulle gissa att informationen på den sidan inte är uppdaterad... reglerna ändrades lite i Norge härom året.
Okej, tack! Så läkarstudent.se har den rätta informationen så maxpoängen är 4 och 19,9 motsvarar 5,6?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Norge

Inlägg av Nils »

sa++ skrev: Okej, tack! Så läkarstudent.se har den rätta informationen så maxpoängen är 4 och 19,9 motsvarar 5,6?
19,9 motsvarar 5,6 enligt den officiella norska informationen... :)
http://www.samordnaopptak.no/info/utenl ... omregning/

Annan information på den andra sidan är också inte uppdaterad, till exempel de svenska lärosätena (de är inte längre 6) och de nya svenska antagningskvoterna.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Norge

Inlägg av sa++ »

Stort tack till dig Dr Nils, skönt med nån som har koll :glad: Kommer säkerligen nån till fråga senare när antagningsprocessen drar igång.
Gäst

Re: Norge

Inlägg av Gäst »

sa++ skrev: Sofia! Jag skulle gärna vilja ställa några frågor om hur du ansökte mm. Har du någon mejl?

//Sara
Hej Sara,
Det var ett tag sen jag ansökte och gjorde det väldigt snabbt utan att vara speciellt insatt, men mejla du så ska vi se om jag iaf kan hjälpa dig med någon fråga :glad:
Min mejl: rabarbertjejen@hotmail.com
//Sofia
Gäst

Re: Norge

Inlägg av Gäst »

Sara,
Jag ansökte också till Norge så är det något om ansökningen du undrar, som du inte får reda på av Sofia kan du höra av dig på: humlan92@hotmail.com :)
/Johanna
Skriv svar