Sökningen fann 13 träffar
- 24 jan 2012, 01:12
- Kategori: Betyg och behörighet
- Tråd: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
- Svar: 28
- Visningar: 10139
Re: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
Blev just nekad att läsa Svenska C av Konvux. Motiveringen var att jag läst mer än två eftergymnasiala år, samt har godkänt i samtliga ämnen. Någon som vet hur jag kan läsa kurserna som ger extra meritpoäng?
- 18 dec 2011, 04:53
- Kategori: Betyg och behörighet
- Tråd: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
- Svar: 28
- Visningar: 10139
Re: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
Detta fick jag enligt en hemsida: Områdesbehörighet 13 (Apotekare, Läkare, Lärare, Optiker, Tandläkare, Veterinär) Du får 0.5 meritpoäng från Engelska B Du får 0.5 meritpoäng från Matematik E Meritkurser Du får 0.25 meritpoäng från Psykologi A Får jag räkna med Matematik E om jag inte har den på mit...
- 18 dec 2011, 01:48
- Kategori: Betyg och behörighet
- Tråd: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
- Svar: 28
- Visningar: 10139
Re: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
Tack, hur är det med de kurser jag har läst som ger extrapoäng, men inte har med på dokumentet (Spanska A, Matte E)?
- 17 dec 2011, 17:00
- Kategori: Betyg och behörighet
- Tråd: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
- Svar: 28
- Visningar: 10139
Re: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
Jag har läst Spanska A om det kan vara till någon hjälp med extrapoängen? Den är precis som Kemi A med utanför mitt betygsdokument...
- 17 dec 2011, 16:22
- Kategori: Betyg och behörighet
- Tråd: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
- Svar: 28
- Visningar: 10139
Re: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
Trodde du skrev att det var okej att läsa in kurserna innan hösten 2012, inte att reglerna ändrades för även lästa kurser då? Jag kommer söka till läkare tidigast om 18 månader då jag är klar med ekonomin. Betyder det att jag isåfall behöver MVG i alla meritkurser? Här är mina betyg: Projekt och för...
- 17 dec 2011, 02:49
- Kategori: Betyg och behörighet
- Tråd: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
- Svar: 28
- Visningar: 10139
Re: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
Okej, fan vad rörigt detta är :P Så i nuläget har jag alltså 21,0? 20,0 + Matte E (inte med på betygsdokumentet) + Engelska B Rekommenderar ni alltså språkkurser för att lättast komma upp i 22,5? Engelska C och Svenska C? Vilken mer kurs är lätt att klara innan hösten 2012? Sedan läser jag Biologi o...
- 16 dec 2011, 14:58
- Kategori: Betyg och behörighet
- Tråd: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
- Svar: 28
- Visningar: 10139
Re: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
Okej, verkar dock som om Engelska B inte längre ger extrapoäng enligt nya systemet: "Engelska 6 (engelska B) ger ej längre meritpoäng; den ska krävas för grundläggande behörighet." Sen har jag läst Matte E, men valde, precis som med Kemi A, att inte inkludera den i betygsdokumentet efterso...
- 16 dec 2011, 04:27
- Kategori: Betyg och behörighet
- Tråd: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
- Svar: 28
- Visningar: 10139
Re: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
Av det jag förstått är det t.ex. språkkurser som ger extra meritpoäng. Hur funkar det för mig som redan läst Svenska A,B samt Engelska A,B? Att komma till 22,5 känns som många extra kurser, då en 100-poängskurs motsvarar 0,2 poäng om jag inte missminner mig?
- 15 dec 2011, 22:26
- Kategori: Betyg och behörighet
- Tråd: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
- Svar: 28
- Visningar: 10139
Re: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
Tack igen!!
Stämmer det som personen innan mig skrev, alltså att jag endast behöver läsa Kemi B respektive Biologi B? Jag anmälde mig nyss till distans på Örebro Biologi A till våren.
Var vänder man sig enklast för att tillgodogöra sig de extra gymnasiepoängen?

Stämmer det som personen innan mig skrev, alltså att jag endast behöver läsa Kemi B respektive Biologi B? Jag anmälde mig nyss till distans på Örebro Biologi A till våren.
Var vänder man sig enklast för att tillgodogöra sig de extra gymnasiepoängen?
- 15 dec 2011, 18:58
- Kategori: Betyg och behörighet
- Tråd: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
- Svar: 28
- Visningar: 10139
Re: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)
Sedan en snabb fråga. Behöver jag läsa om Kemi A då den kursen inte står med på mitt betygsdokument? Läste fler kurser än minimum och valde att inte ta med den då jag inte fick MVG i den 