av Nyberg89 » 16 dec 2014, 12:17
Det är ganska intressant hur subjektiva bedömningar vinklar tips om studier. Många säger sig ha jämfört utbildningar och slutsatserna är olika. Dessutom så vet vi inget om Lisas betygssituation. Många anser att det bara är att plugga upp betyg, men har ni sett hur exempelvis ett yrkesprogram kan sätta stop för framtida studier?
Gymnasieskolan är inte bra, speciellt inte för elever som väljer praktiska program som jag dumt nog valde. Det är inte bara att läsa upp betyg och även om man läser extra så betyder det inte att du får ha betygen i slutbetyget.
Själv läste jag bygg, hade bra betyg (bland annat första MVG:t på 20 år i armering) och gick ut med att ha läst flest kurser i skolans historia. Visst låter det som en solskenshistoria. När jag sökte bygg hade jag egentligen planer att bli arkitekt och därför hade jag frågat om det kunde påverka mina chanser att bli antagen till högskolan. Svaret blev att det inte alls var några problem. Det visade sig vara helt fel.
Jag fick under gymnasietiden blodförgiftning och läkaren jag träffade valde att skicka hem mig eftersom jag bara borde snett över gatan. Dessvärre har jag fortfarande problem med kroppen sedan dess. Jag var borta så länge att skolan övervägde att kasta ut mig, trots att jag hade läkarintyg. När jag ansträngde mig blev det bara svart för ögonen och det snurrade till i skallen. Jag ville vara i skolan, men när jag väl tagit den vanliga 10 min promenaden på kryckor så hade det gått 2,5 timme och jag var genomblöt av svett. Läraren sa direkt att jag inte borde vara i skolan och körde hem mig.
Inte nog med att när jag skulle läsa ikapp så fick jag information om för få kapitel inför ett prov. Läraren tyckte att jag skulle ha koll på det när jag bara legat hemma och varit riktiriktigt dålig. Samma lärare drog iväg och fikade under en annan kurs och då fick jag visa hur man gjorde allt då det var en del räknande. Inte heller skulle han titta på det man gjort, han visste ändå, fast han aldrig var där. Ända kursen jag fick G i.
Om jag ska läsa upp betyg så måste jag gå till min gamla gymnasieskola och göra prövningar på praktiska kurser. För att få ett MVG var man tvungen att göra momenten som om man jobbat med det i varje dag under ett år års tid. Det gavs sällan MVG på den utbildningen påse praktiska kurserna.
Därmed har jag själv inte haft så många fler val än att söka utomlands, särskilda urval och högskoleprovet. Jag kommer in på de flesta programmen i sverige, men inte läkarprogrammet ännu. Med facit i hand borde jag sökt till Gdansk för 2 år sedan när jag hade alla papper klara. Nu kanske inte alla är lika otursförföljda som mig. Men det finns människor som sitter i kläm för att vi har gått en praktisk utbildning.
Därför tycker jag också att man måste göra om grund och gymnasieskolan. Förläng grundskolan med grundämnena man ändå läser. Låt den gärna vara statlig. På så sätt får även eleverna mer tid på sig att veta vad de vill göra. Man kan sätta upp mindre gymnasieprogram med specifik inriktning mot det område man vill vara i och övergången till högre studier kan därmed bli koftare eftersom det öppnar dörrar för fler. Man kan även utgå från betyg från respektive område.
Jag hade hellre suttit med endast godkänt från samhäll eller NV än att vara i min sits.
Lycka till med ansökningen Lisa!
Det är ganska intressant hur subjektiva bedömningar vinklar tips om studier. Många säger sig ha jämfört utbildningar och slutsatserna är olika. Dessutom så vet vi inget om Lisas betygssituation. Många anser att det bara är att plugga upp betyg, men har ni sett hur exempelvis ett yrkesprogram kan sätta stop för framtida studier?
Gymnasieskolan är inte bra, speciellt inte för elever som väljer praktiska program som jag dumt nog valde. Det är inte bara att läsa upp betyg och även om man läser extra så betyder det inte att du får ha betygen i slutbetyget.
Själv läste jag bygg, hade bra betyg (bland annat första MVG:t på 20 år i armering) och gick ut med att ha läst flest kurser i skolans historia. Visst låter det som en solskenshistoria. När jag sökte bygg hade jag egentligen planer att bli arkitekt och därför hade jag frågat om det kunde påverka mina chanser att bli antagen till högskolan. Svaret blev att det inte alls var några problem. Det visade sig vara helt fel.
Jag fick under gymnasietiden blodförgiftning och läkaren jag träffade valde att skicka hem mig eftersom jag bara borde snett över gatan. Dessvärre har jag fortfarande problem med kroppen sedan dess. Jag var borta så länge att skolan övervägde att kasta ut mig, trots att jag hade läkarintyg. När jag ansträngde mig blev det bara svart för ögonen och det snurrade till i skallen. Jag ville vara i skolan, men när jag väl tagit den vanliga 10 min promenaden på kryckor så hade det gått 2,5 timme och jag var genomblöt av svett. Läraren sa direkt att jag inte borde vara i skolan och körde hem mig.
Inte nog med att när jag skulle läsa ikapp så fick jag information om för få kapitel inför ett prov. Läraren tyckte att jag skulle ha koll på det när jag bara legat hemma och varit riktiriktigt dålig. Samma lärare drog iväg och fikade under en annan kurs och då fick jag visa hur man gjorde allt då det var en del räknande. Inte heller skulle han titta på det man gjort, han visste ändå, fast han aldrig var där. Ända kursen jag fick G i.
Om jag ska läsa upp betyg så måste jag gå till min gamla gymnasieskola och göra prövningar på praktiska kurser. För att få ett MVG var man tvungen att göra momenten som om man jobbat med det i varje dag under ett år års tid. Det gavs sällan MVG på den utbildningen påse praktiska kurserna.
Därmed har jag själv inte haft så många fler val än att söka utomlands, särskilda urval och högskoleprovet. Jag kommer in på de flesta programmen i sverige, men inte läkarprogrammet ännu. Med facit i hand borde jag sökt till Gdansk för 2 år sedan när jag hade alla papper klara. Nu kanske inte alla är lika otursförföljda som mig. Men det finns människor som sitter i kläm för att vi har gått en praktisk utbildning.
Därför tycker jag också att man måste göra om grund och gymnasieskolan. Förläng grundskolan med grundämnena man ändå läser. Låt den gärna vara statlig. På så sätt får även eleverna mer tid på sig att veta vad de vill göra. Man kan sätta upp mindre gymnasieprogram med specifik inriktning mot det område man vill vara i och övergången till högre studier kan därmed bli koftare eftersom det öppnar dörrar för fler. Man kan även utgå från betyg från respektive område.
Jag hade hellre suttit med endast godkänt från samhäll eller NV än att vara i min sits.
Lycka till med ansökningen Lisa!