av Wolthura » 23 okt 2013, 11:30
Jag har förstått att A och O för detta är att skolorna skall kunna handla snabbare när så krävs. Kommer det dock spela någon roll för framtida studier? Såsom att skolorna på ett eget plan kan t.ex. avgöra om de vill tillsätta eller förändra ett eller flera program (t.ex. anpassa läkarprogrammet snabbare/mer individuellt inför kommande förändringar av det, samt förberedelser för t.ex. nya ST-tjänster eller vad det nu kan vara), om de vill lägga till eller ta bort kurser, eller om de t.ex. vill tillföra egna kvoter för antagning eller liknande med en större frihet. Vad mer kan detta medföra förutom att skolorna blir mer handlingskraftiga, både för de studenter som redan går på skolorna och de som kommer att börja?
Jag har förstått att A och O för detta är att skolorna skall kunna handla snabbare när så krävs. Kommer det dock spela någon roll för framtida studier? Såsom att skolorna på ett eget plan kan t.ex. avgöra om de vill tillsätta eller förändra ett eller flera program (t.ex. anpassa läkarprogrammet snabbare/mer individuellt inför kommande förändringar av det, samt förberedelser för t.ex. nya ST-tjänster eller vad det nu kan vara), om de vill lägga till eller ta bort kurser, eller om de t.ex. vill tillföra egna kvoter för antagning eller liknande med en större frihet. Vad mer kan detta medföra förutom att skolorna blir mer handlingskraftiga, både för de studenter som redan går på skolorna och de som kommer att börja?