Antagningsstatistik BG1/BG2 (22,50)
UU
1,2/1,5
LiU
1,0/1,4
UmU
0,7/1,4
LU
1,0/1,5
KI
1,4/1,6
Gbg
1,2/1,6
Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.
[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]Solen08 skrev:Ligger mkt i det du säger.
Jag har 4,63 ( skala 2-5, "2"- IG) från mitt hemland är är väääldigt nöjd. Man kan säga att 1 "VG" har jag lite otur med. Det kunde ha varit MVG där. Å andra sidan hade jag lite tur i andra. Hur som helst skulle absolut inte kunna prestera bättre nu.
I Sverige har jag tentat av massor kurser med MVG. Känns som om jag skulle kunna fixa alla MVG på naturvetenskapliga eller ett VG, resten MVG. Ganska lätt. Det är skrämmande. Gränsen för MVG går oftast vid 75%. I mitt hemland ska du över 75% för att få en svag G. Och man får ingen formel- och tabellsamling att använda på provet (Fy, Ke, Ma).
Hade jag presterat på samma nivå (som jag gör i Sverige nu) i mitt hemland skulle jag nöja mig med 3,5-3,9. Allvar!
Ville bara tillägga att det fortfarande finns lärare som inte sätter VG/MVG hur som helst med sådana träffade jag på bara i 2 ggr. Å andra sidan den ene av dem satt G hur som helst, gränsen gick vid 40% rätt på provet (men för MVG krävdes 97%). När jag ringde till Skolverket sa de att det inte finns några fastställda gränser. Så alla lärare sätter betyg hur de vill i Sverige?
Snart kommer dock lite bredare betygsskala. Det blir kanske ändå lite bättre.
Letizia skrev:UmU
0,7/1,4
vea skrev:Det är trots allt dyster statistik när vi fortfarande hamnar på 22,5. Vad de borde åtgärda är betygsinflationen, inte urvalssystemet.
I Sverige förhåller det sig på detta sätt. Det finns flera som har MVG i allt men har svårigheter med högskoleprovet.vea skrev:Ska det verkligen vara så att man kan få 0,7 på högskoleprovet och ha 22,5 i betyg?
madelen skrev:Jag gick på en landsortsskola i gällivare/malmberget, här bor 20000 personer, en stor del av dem försörjer sig i gruvan och har således inget mer än gymnasieutbildning, ofta grundskoleutbildning. Och jag hade helt fantastiska lärare, i alla fall inom de naturvetenskapliga ämnena. Som antingen drog gränserna vid 95% för MVG eller krävde att man skulle ha vissa g och VG poäng samt att man skulle visa att man hade MVG-kvaliteter på två svåra uppgifter i slutet av varje prov. De skulle inte ha kunnat förbereda mig bättre för läkarlinjen(klarade första och enda tentan hittills med god marginal). Jag är så oerhört trött på att folk nedvärderar mina betyg bara för att jag gick i en skola där de flesta bara ville ta sig igenom för att sedan börja jobba inom gruvindustrin. Det är oerhört tröttsamt att få höra från alla som minsann har gått på de finaste skolorna att jag inte har förtjänat samma betyg som de själva fick i handen på sin studentdag bara för att jag gick skolan på en liten ort.