Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

Byte av lärosäte och tillgodoräknande

Utbyggnad, utveckling, nya studieorter, betygsdebatt, byte av lärosäte, et cetera.

13 mar 2015, 23:57

guest skrev:Hej!

Jag undrar bara hur det ligger till med byte från ett lärosäte till ett annat. Kan man bara byta genom att söka med alla andra genom antagningen eller kan man hoppa in direkt till ett annat lärosäte utan att gå igenom antagningsprocessen från början och sedan tillgodogöra sig. Tänker mest på byten från T1 i Lund. Finns det något universitet där man kan hoppa in direkt i samma termin från Lund.

Förr brukade "direktbyten" vara möjliga vid alla läkarprogram men numera är det många lärosäten som har slutat med det - jag har inte koll på om något ännu har kvar den möjligheten eller vad som i sådana fall krävs (till exempel har antagning till doktorandstudier varit ett sätt att bli behörig för "direktbyte").
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

08 mar 2016, 23:47

Är det praktiskt möjligt att exempelvis komma in i Umeå givet de krav som de har där, för att sedan flyttas till Göteborg trots att Göteborg har högre krav än vad jag har betyg/HP?
Gäst

19 mar 2016, 02:01

Bara om Göteborg skulle tillåta direktbyten. Jag är inte uppdaterad om vad som gäller där nu.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent