Alternativt Urval umeå

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Wargie
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 jul 2010, 16:21

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av Wargie »

Tackar för förklaringen Nils!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av Nils »

mia skrev:Ok, tack!
Skickar ut två frågor till:
Är det någon som har koll på när kallelsena till Umeås intervjuer inför vårterminen kommer? Läste på Umeås hemsida att intervjuerna inför VT kommer att genomföras 29 nov-1 dec och eftersom man kan tillgodoräkna sig höstens HP som genomförs 23 okt känns det som att kallelsen skulle kunna komma ganska kort tid innan själva intervjun. Är det ngn som har tidigare erfarenheter av när kallelsena brukar skickas ut? (jag har 120 mils resväg så vill bara veta ungefär hur flexibel jag behöver vara:))
Sedan till den andra frågan, hur brukar jämförelsepoängen till Umeås alternativa urval till vårterminen se ut? jag har bara hitta hur den har sett ut de senaste tre terminerna (lägsta HT 1,9 och lägsta VT 1,8) Men är det någon som har koll på hur det har sett ut tidigare vårterminer? Har Jämförelsetalet någon gång överstigit 1,9? Gärna lite statistik om ngn sitter inne på det! :cool:
Det närmaste jag kommer det du efterfrågar finns här:
http://läkarstudent.se/antagning.html#umea

Ända sedan vt08 har ingen fått mer än 2,9 i slutgiltig summa, alltså blev folk kallade med 1,9 eller lägre. Tror att 1,9 räckte för kallelse även innan dess men har inte några hårda fakta om det.
Saxen
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jul 2010, 14:53

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av Saxen »

Nils skrev:Det närmaste jag kommer det du efterfrågar finns här:
http://läkarstudent.se/antagning.html#umea

Ända sedan vt08 har ingen fått mer än 2,9 i slutgiltig summa, alltså blev folk kallade med 1,9 eller lägre. Tror att 1,9 räckte för kallelse även innan dess men har inte några hårda fakta om det.
Jag hade 2,9 i slutgilig summa (1,6+ 0,3+1,0) i somras och blev tillslut reserv 15. Betyder det då att alla före mig också hade 2,9 i slutgiltig summa och att allt föll på lottning eller fanns det en inbördes ordning redan från början innan alla intervjuades?

Har också tänkt länge på hur fördelningen av intervjupoäng ser ut bland de sökande som intervjuas, och det verkar som om ingen har fått 1,5 sen vt08 heller.
Nils, har du kanske lite insider-information om det?
mami
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 okt 2010, 21:32

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av mami »

Jag hade 1,5 i intervjupoäng i somras, som jag förstår måste finnas några till som fick det eftersom jag inte var högst rankad. Min totalpoäng var 3,6 (1,8 + 0,3 + 1,5) så alla som var rankade högre än mej måste ha 1,5.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av Nils »

Saxen skrev: Jag hade 2,9 i slutgilig summa (1,6+ 0,3+1,0) i somras och blev tillslut reserv 15. Betyder det då att alla före mig också hade 2,9 i slutgiltig summa och att allt föll på lottning eller fanns det en inbördes ordning redan från början innan alla intervjuades?

Har också tänkt länge på hur fördelningen av intervjupoäng ser ut bland de sökande som intervjuas, och det verkar som om ingen har fått 1,5 sen vt08 heller.
Nils, har du kanske lite insider-information om det?
Jag misstänker bestämt att jag "hade lite otur när jag tänkte" där... jag tror att det jag menade var:
Ända sedan vt08 har ingen antagningsgräns fått mer än 2,9 i slutgiltig summa
mia
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2010, 13:26

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av mia »

Fortsätter lite på min tråd kring Umeås alt. urval här!
Hade varit skoj o veta om vi är många här som sökt till den? Är det någon som sitter inne på statistik om hur många som brukar söka till Umeås alt. urval? 200? 500? 1000? ....??
Intervjuerna uppe i Umeå skulle ju ske i början av vecka 48 man jag antar att man inte kan räkna med att en ev. kallelse kommer förren vecka 47 (4 veckor efter HP), låter detta som ett rimligt antagande ni som har varit på intervju tidigare? Blir till att hålla tummarna tills dess!
/Mia
Skriv svar