Särskilt urval Umeå

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Särskilt urval Umeå

Inlägg av Letizia »

Har det hänt att man blivit kallad med 1.5+ 4 MVG eller är det 1.6 som gäller?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Särskilt urval Umeå

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:Har det hänt att man blivit kallad med 1.5+ 4 MVG eller är det 1.6 som gäller?
Inför vårterminen gick gränsen för kallelse vid 1,8 - det vill säga 1,5+0,3 eller 1,4+0,3+0,1. :glad:
http://läkarstudent.se/antagning.html#umea
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Särskilt urval Umeå

Inlägg av Letizia »

Nils skrev: Inför vårterminen gick gränsen för kallelse vid 1,8 - det vill säga 1,5+0,3 eller 1,4+0,3+0,1. :glad:
http://läkarstudent.se/antagning.html#umea
vet du hur stor andel med 1,8 som fick komma på intervju? ;p vad tror du förresten om normeringspoängen Nils? Kommer den gå upp i år pga av det var så många som skrev och att det gick så bra för alla! (verkar iaf vara så ;)) Har ju saknar dig här på forumet Nils :)
Sara
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 okt 2008, 16:37

Re: Särskilt urval Umeå

Inlägg av Sara »

Halloj!

Jag undrar, hur räknar man med särskilt urval-gruppen i rangordningen. Umeå är mitt andraval efter Lund (Har B1 22.25+1.7...blir spännande hur långt det räcker...). Men om jag söker Umeå särskilt urval, kommer till intervjun, går på den och dom vill ha mig...hamnar det på något sätt utanför studera.nu? Hur funkar det med rangordningen alltså? Jag vill ju helst Lund men Umeå är en god tvåa...men jag vill ju inte att Lund ska försvinna från första plats för att jag kom in i Umeå via särskilt urval. Lite flummigt formulerat här men jag hoppas att ni förstår min fråga :P

Jag ska iaf skicka in min särskilt urval-ansökan, lika bra att hålla många dörrar öppna :)

Tack på förhand!
En väg kan leda till flera ställen.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Särskilt urval Umeå

Inlägg av waterflash »

Blir du antagen i Umeå och Lund så får du ju platsen i Lund. Blir du inte antagen i Lund men i Umeå så får du platsen där. Men din prioritering av UMEÅ ger inte dig fördelar/nackdelar HSV uppmanade UMU att sluta med den typen av rangordning för något/några år sedan, så viktigt att du prioriterar i den ordningen du verkligen vill gå! Meriterna avgör resten, inte rangordningen. Alternativt urval är en "merit" liksom betyg och behandlas som en och inte "utanför" studera.nu allt kommer kunna följas på studera.nu.

Lycka till:=)
Sara
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 okt 2008, 16:37

Re: Särskilt urval Umeå

Inlägg av Sara »

Tack :)!
Bra att veta att det inte ses som en nackdel att inte ha Umeå överst.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Särskilt urval Umeå

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:vet du hur stor andel med 1,8 som fick komma på intervju? ;p vad tror du förresten om normeringspoängen Nils? Kommer den gå upp i år pga av det var så många som skrev och att det gick så bra för alla! (verkar iaf vara så ;)) Har ju saknar dig här på forumet Nils :)
Jag vet tyvärr inte hur många det var av 1,8-orna som fick komma på intervju.

Normeringspoängen brukar inte förändras särskilt mycket, skulle inte gissa på mer än +2 poäng maximalt för de olika normeringsgränserna.

Det har också hänt tidigare att många tycker att ett prov är lättare än tidigare prov, utan att provet egentligen har varit det (och normeringsgränserna har legat stilla). Eftersom man blir bättre på högskoleprovet av att göra det flera gånger, särskilt från första till andra tillfället, så är det inte konstigt ifall majoriteten utav prov-omtagarna tycker att ett prov kändes lättare än tidigare prov... lägg sedan till en mänsklig benägenhet att oroa sig onödigt mycket när stora saker står på spel, och att nervösa människor som kommunicerar smittar varandra med sin nervositet och går upp allt mer i varv, så får du en kohort av nervösa högskoleprovsomtagare med stark övertygelse om att gränserna kommer att höjas och beröva dem deras fina resultat...
;)
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Särskilt urval Umeå

Inlägg av Letizia »

Nils skrev: Jag vet tyvärr inte hur många det var av 1,8-orna som fick komma på intervju.

Normeringspoängen brukar inte förändras särskilt mycket, skulle inte gissa på mer än +2 poäng maximalt för de olika normeringsgränserna.

Det har också hänt tidigare att många tycker att ett prov är lättare än tidigare prov, utan att provet egentligen har varit det (och normeringsgränserna har legat stilla). Eftersom man blir bättre på högskoleprovet av att göra det flera gånger, särskilt från första till andra tillfället, så är det inte konstigt ifall majoriteten utav prov-omtagarna tycker att ett prov kändes lättare än tidigare prov... lägg sedan till en mänsklig benägenhet att oroa sig onödigt mycket när stora saker står på spel, och att nervösa människor som kommunicerar smittar varandra med sin nervositet och går upp allt mer i varv, så får du en kohort av nervösa högskoleprovsomtagare med stark övertygelse om att gränserna kommer att höjas och beröva dem deras fina resultat...
;)
haha okej :) tack! you've got mail
Skriv svar