Umeå Universitets nya alternativa urval

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Umeå Universitets nya alternativa urval

Inlägg av Nils »

I och med att Umeå Universitet nu har upphört med sitt intervjubaserade urval så har den gamla informationen och statistiken för detta också pensionerats till sidan för gamla antagningskvoter.
http://läkarstudent.se/gamla_kvoter.html#intervju_umu

Det gamla stycket på antagningssidan behandlar numera endast den nya urvalsmetoden, även vad gäller antagningsstatistik, med ett litet undantag för överlappningen mellan det gamla och det nya systemet.
http://läkarstudent.se/antagning.html#umea


Egna tankar:

Oavsett vad man tycker om intervjubaserade urval så är åtminstone en fördel med det nya systemet att det är klart enklare att beskriva...

Det blir också intressant att följa den nya kvotens utveckling. Jag har tidigare funderat på ett upplägg som detta (fast oftare bara betyg + högskoleprov, snarare än betyg/10 + högskoleprov), dels som alternativ till systemet med hp-urskiljning men även som potentiell möjlighet att förenkla antagningssystemet till högre utbildning i Sverige genom att gå från en mångfald av "rena kvoter" mot en eller ett fåtal "sammanvägda kvoter", "samlade kvoter", "helhetskvoter" eller vad man nu skulle vilja kalla dem. Ur det perspektivet hoppas jag att Umeå Universitets nya alternativa urvalskvot visar sig bli en framgång.
Gäst

Re: Umeå Universitets nya alternativa urval

Inlägg av Gäst »

Vad tror Ni krävs för lägsta poäng för att bli antagen till AU3 (Umeås alternativa lokala urval) vt 2014?
r4ll3
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 jun 2014, 06:17

Re: Umeå Universitets nya alternativa urval

Inlägg av r4ll3 »

Jag är av samma uppfattning som du Nils, angående sammanvägda kvoter. Det är enligt mig positivt, inte enbart på grund av att det förenklar hela antagningssystemet men även för att det känns som en kvot som behövs för dem som presterar hyfsat men inte utmärkt på båda momenten: betyg och HP.

Jag tänkte höra lite med dig angående vad du tror om ett 3.7 poäng i denna kvot och ifall det skulle räcka till VT15? Jag har just nu 18.1 i slutbetyg (+ 2.0 i meritpoäng) och 1.6 i HP. Jag planerar på att läsa upp två betyg i mitt slutbetyg, därmed höja snittet till 18.5 och samtidigt läsa en extra meritpoängskurs (det kallas meritpoängskomplettering har jag för mig). Då skulle jag få 18.5 + 2.5 = 21.0 i snitt. Med Hp-resultatet på 1.6 ger det mig 3.7 vilket räckte för åtminstone en reserv VT14 om jag inte minns fel... Dessutom tänker jag satsa på att höja HP, så 1.65/1.7 är inte helt omöjligt, förhoppningsvis sätter jag högre men denna kvot är lite av en safe-card för mig. Jag vet inte hur många med 3.7 som kom in dock, kan man ta reda på det?

Grejen är, och det är vad jag ville fråga dig om, ifall kvotpoängen kommer minska? Jag tror den kommer att göra det förutsatt att BIex-eleverna som nyss tog studenten behandlas lika som vi andra. Eftersom man inte skiljer på kompletterade och gymnasiala (direkta) betyg så tror jag inte man skiljer på BIex och BI/BII heller? Därmed borde gränsen minska? Eller har jag tänkt fel? Detta har alltså sin grund i att de nya gymnasieeleverna har svårare att få högre betygspoäng.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå Universitets nya alternativa urval

Inlägg av Nils »

Jag skulle gissa att antalet antagna / icke antagna med 3,700 i reservintaget är någonting som Umeås studievägledare har koll på.

Det är mycket möjligt att gränsen kommer att sjunka på sikt, med tanke på att höga betygsvärden (gissningsvis) blir svårare att få även via kompletteringar (komvux med mera). Nu medan kvoten ännu är ny så kan det dock hända att vi får se en ökning i början, i takt med att möjligheten blir mer känd och fler siktar på att komma in den vägen genom att höja sin svagare gren (betyg eller hp) istället för att arbeta länge på den starkare (för närvarande är standardstrategin att höja det som är närmast antagning utav betyg eller hp men denna kvot öppnar för den omvända taktiken).
Skriv svar